28/3/08

1 σχολείο - 40 γλώσσες



Θα μπορούσε να είναι ένα σχολείο στο κέντρο της Αθήνας , αλλά στην προκειμένη περίπτωση μιλάμε για το Newbury Park Primary School στο νοτιανατολικό Λονδίνο.

Το περίεργο δεν είναι ότι μιλιούνται τόσες γλώσσες σ’ ένα σχολείο , αλλά ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται από το Διευθυντή και το προσωπικό. Αντί , λοιπόν , οι μαθητές να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα μόνο στο σπίτι ,αυτό το σχολείο τους προσφέρει τη μοναδική ευκαιρία να τη διδάξουν στους συμμαθητές τους!

Κάθε μήνα , μία από τις σαράντα γλώσσες επιλέγεται και γίνεται η «γλώσσα του μήνα». Ένας μαθητής αναλαμβάνει να μάθει βασικές λέξεις και φράσεις στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου. Σκοπός ,βέβαια, του προγράμματος δεν είναι οι μαθητές να μάθουν σαράντα ξένες γλώσσες , αλλά να έρθουν σε επαφή με τους διαφορετικούς πολιτισμούς.

«Ήταν περισσότερο θέμα ευγένειας» , λέει ο υπεύθυνος του σχετικού προγράμματος. «Είναι ευγενικό να χαιρετάς τους μαθητές στη μητρική τους γλώσσα και να αναγνωρίζεις τον πολιτισμό τους. Είναι , επίσης , ένας τρόπος να γιορτάσουμε την ποικιλία που υπάρχει στο σχολείο και να μην τη βλέπουμε ως πρόβλημα.»

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του , οι μαθητές κερδίζουν αυτοπεποίθηση και αισθάνονται περήφανοι γι’ αυτό που κάνουν. Επιπλέον , το συγκεκριμένο πρόγραμμα βοηθάει τα προσφυγόπουλα να ξεπεράσουν το αίσθημα της αποξένωσης και να προσαρμοστούν ευκολότερα στο νέο σχολικό περιβάλλον.

Κατά τη γνώμη μου , η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί μία πολύ καλή ιδέα που βοηθάει όλους τους μαθητές αλλά και την κοινωνία γενικότερα.
Πρώτον , βοηθάει τους αλλοδαπούς ή αλλόφωνους μαθητές να αισθανθούν ότι το σχολείο αποδέχεται τη γλώσσα τους και τον πολιτισμό τους και άρα κι αυτούς τους ίδιους.
Δεύτερον , μαθαίνει στους ντόπιους μαθητές να αποδέχονται το «διαφορετικό» και κατ’ επέκταση τους βοηθάει να αναπτύξουν ένα δημοκρατικό τρόπο σκέψης , μακριά από ξενοφοβίες και μισαλλοδοξία.
Τρίτον , η ειρηνική και ισότιμη συνύπαρξη των διαφορετικών γλωσσών και πολιτισμών στο σχολείο είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει αργότερα σε μια ειρηνική και ισότιμη κοινωνία. (ας είμαστε και λίγο αισιόδοξοι…)

Οι γλώσσες που έχουν διδαχθεί μέχρι στιγμής στο Newbury Park Primary School είναι:

1. Albanian 2. Arabic 3. Bengali 4. Cantonese 5. Catalan 6. Dari 7. Finnish 8. French 9. German 10. Greek 11. Gujarati 12. Hebrew 13. Hindi 14. Italian 15. Japanese 16. Kannada (Indian dialect) 17. Lingala (a Bantulanguage from Congo) 18. Lithuanian 19. Mandarin 20. Mauritian 21. Creole 22. Nepali 23. Norwegian 24. Polish 25. Portuguese 26. Punjabi 27. Romanian 28. Russian 29. Sinhala 30. Slovak 31. Somali 32. Spanish 33. Swahili 34. Tagalog 35. Tamil 36. Thai 37. Turkish 38. Twi 39. Urdu 40. Yoruba

Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στην πράξη!!!

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το βρείτε στην εφημερίδα The Indεpendent.

23/3/08

Nintendo και σχολικές επιδόσεις


Αν περιμένετε να διαβάσετε ότι το Nintendo χειροτερεύει τις επιδόσεις των μαθητών , τότε πέσατε έξω...

Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Σκοτία δείχνει ότι το Nintendo μπορεί να βελτιώσει τις σχολικές επιδόσεις των μαθητών. Συγκεκριμένα , 20 λεπτά κάθε πρωί είναι αρκετά για να δουν οι μαθητές καλύτερους βαθμούς στα σχολικά τους τεστ.

Το πείραμα εφαρμόστηκε σε ένα Δημοτικό της Σκοτίας και διήρκεσε 10 εβδομάδες. Στο τέλος του πειράματος παρατηρήθηκε 10% βελτίωση στις επιδόσεις , κατά μέσο όρο. Επίσης , οι μαθητές παρουσίασαν θετικές αλλαγές στα επίπεδα συγκέντρωσης και στη συμπεριφορά τους κατά τη μαθησιακή διαδικασία.

Το «παιχνίδι» που χρησιμοποιήθηκε αποτελείται από ασκήσεις ανάγνωσης , μνήμης κι επίλυσης προβλημάτων και σύμφωνα με τους ερευνητές ενεργοποιεί και κεντρίζει το ενδιαφέρον των σημερινών μαθητών.

Το πείραμα θα επεκταθεί σύντομα και σε άλλα 16 σχολεία της Σκοτίας.
Η δική μου απορία είναι η εξής: αν οι ίδιες ασκήσεις δίνονταν σε έντυπη (και εννοείται ελκυστική) μορφή τα αποτελέσματα θα ήταν διαφορετικά;

Το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε ολόκληρο στην σκοτσέζικη εφημερίδα The Herald.

15/3/08

Μια ...πρωτότυπη ιδέα! (νούμερο 2)



Πριν από ένα μήνα δημοσίευσα ποστ όπου έγραφα για έναν Ισπανό δήμαρχο , ο οποίος είχε αποφασίσει να δίνει 1€ ανά ώρα στους μαθητές , που θα πήγαιναν στις βιβλιοθήκες και θα διάβαζαν.

Τώρα, ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσω τη «φυσική» συνέχεια εκείνης της δημοσίευσης!

Αυτή τη φορά ,όμως, θα φύγουμε από την Ισπανία και θα ταξιδέψουμε μέχρι τις Η.Π.Α. και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη.

Εκεί , λοιπόν, φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος η ιδέα, οι μαθητές να πληρώνονται όταν τα πηγαίνουν καλά σε συγκεκριμένα τεστ! Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και προβλέπει bonus ακόμα και για τους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές των σχολείων. Η ιδέα ανήκει σ’ έναν οικονομολόγο (!) του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ , ο οποίος πιστεύει ότι τα σχολεία αξίζει να δοκιμάσουν το πρόγραμμά του.

Ασφαλώς , υπάρχουν και οι αντίθετες απόψεις που λένε ότι οι μαθητές δεν πρέπει να πληρώνονται για να μαθαίνουν , αλλά να μαθαίνουν για τη «χαρά της γνώσης»!

Ας δούμε ,όμως, τις γνώμες κάποιων ανθρώπων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό:

Η διευθύντρια ενός Γυμνασίου στο Μπρόνξ λέει: «τα σχολεία πλέον ανταγωνίζονται το δρόμο. Κάθε μαθητής μπορεί πολύ εύκολα να βγει στο δρόμο και να βγάλει 50 $ με παράνομο τρόπο. Πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό.» Επιπλέον , οι καθηγητές του σχολείου λένε ότι έχουν παρατηρήσει μια αλλαγή των μαθητών προς το καλύτερο από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα.

«Και οι μαθητές τι λένε;» , ακούω να ρωτάτε…

Οι μαθητές ,λοιπόν, λένε ότι «η χρηματική ανταμοιβή για τα καλά αποτελέσματα κάνει το σχολείο πιο ελκυστικό και τις καλές επιδόσεις κοινωνικά αποδεκτές»!!!

Είπατε τίποτα;;;

Από τη μια σκέφτομαι ότι αυτό το πρόγραμμα είναι εντελώς επικίνδυνο , αλλά από την άλλη λέω πως έτσι όπως έχουμε καταντήσει τα σχολεία ίσως και οι μαθητές να έχουν δίκιο που δεν ασχολούνται ή δεν ενδιαφέρονται. Ήδη από το Δημοτικό τα φορτώνουμε με ανούσιες γνώσεις , τεστ και βαθμούς που μόνο ελκυστικό δεν κάνουν το σχολείο στα μάτια των παιδιών. Είναι , άραγε, το χρήμα η απάντηση;

Η γνώμη μου είναι πως αυτά τα χρήματα θα ήταν καλύτερο να δοθούν στα σχολεία για να εμπλουτίσουν τις μεθοδους διδασκαλίας και για να γίνει το σχολείο πιο ουσιαστικό και πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές. Διαφορετικά , αν δηλαδή επικρατήσουν τακτικές όπως η προαναφερθείσα, προβλέπω να ανατρέφουμε πολίτες που το μοναδικό τους κίνητρο να κάνουν οτιδήποτε θα είναι το χρήμα!

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στην εφημερίδα The New York Times.

10/3/08

Χαρούμενα Μαθηματικά!!!

video

Επιτέλους!!! Βρέθηκε ένας ευχάριστος τρόπος να διδάξουμε Μαθηματικά. Παρατηρήστε το βίντεο κι απ' αύριο κιόλας μην ξεχάσετε να πάρετε το πιάνο σας στο σχολείο!

Πέρα , όμως , από το αστείο του πράγματος , ο συμπαθής καλλιτέχνης πετάει και αρκετές απολαυσικές μπηχτές για τα "Νέα Μαθηματικά" , τα οποία πρόσφατα είδαμε κι εμείς στα νέα βιβλία του Δημοτικού. (ουδέν σχόλιο)

Απολαύστε τον!

3/3/08

Βαφτίσια...



Ο σύλλογος διδασκόντων θα συνεδριάσει αύριο για το «φλέγον» ζήτημα της ονομασίας του σχολείου! Για όσους δεν το ξέρουν , το ΥΠΕΠΘ αποφάσισε πως όλα τα σχολεία πρέπει να έχουν όνομα και να μην είναι απλά νούμερα… Για του λόγου το αληθές σας παραθέτω και το σχετικό σκεπτικό του Υπουργείου:

«Στο πλαίσιο της ανάπτυξης πολιτισμικής συνείδησης και ιστορικής γνώσης των μαθητών και στην προσπάθεια ποιοτικής πολιτιστικής αναβάθμισης της λειτουργίας του Σχολείου, καθιερώνεται η προσθήκη προσωνυμίας στη σημερινή αριθμητική επωνυμία των Σχολείων της χώρας. Η προσθήκη κρίνεται παιδαγωγικά και κοινωνικά απαραίτητη διότι η αριθμητική επωνυμία προσδίδει χροιά «κελιών φυλακής».

Με λίγα λόγια , μόλις το σχολείο βαφτιστεί θα αναβαθμιστεί (ως δια μαγείας) πολιτιστικά και θα πάψει να είναι μια παιδοφυλακή(!). Με το ίδιο σκεπτικό, και οι φυλακές Κορυδαλλού , αν βαφτιστούν «Διονύσιος Σολωμός», θα μεταμορφωθούν σε ναό των τεχνών και των γραμμάτων. Έλεος!

Έχοντας λύσει ,λοιπόν, όλα τ’ άλλα προβλήματα αύριο θα πρέπει ν’ αποφασίσουμε για το όνομα του σχολείου. Τέρμα πια το 7ο ή 23ο Δημοτικό ! Από ‘δω και πέρα όλα τα σχολεία θα έχουν ονοματεπώνυμο. Δεν τολμώ να σκεφτώ πόσα έτη φωτός μπροστά θα πάει η ελληνική εκπαίδευση με αυτή την ρηξικέλευθη απόφαση… Όπως θα ‘λεγε κι η γιαγιά μου : «Όλα τα ‘χε η Μαριορή , ο φερετζές της έλειπε!»

Απ’ ότι καταλαβαίνω αύριο θα πέσει πολύ γέλιο στη συνέλευση. Κανείς δεν έχει πάρει το θέμα στα σοβαρά και προβλέπω το «μωρό» να μένει αβάφτιστο! Εγώ πάντως θα έλεγα το σχολείο να ονομαστεί «Ευριπίδης Στυλιανίδης» για να τιμήσουμε τον υπουργό που επί των ημερών του προωθήθηκε η συγκεκριμένη ιδέα.

Για να μη νομίζετε όμως ότι είμαι γκρινιάρης και αντιδραστικός δέχομαι ιδέες και προτάσεις. Αν έχετε κάποια καλή ιδέα ,ενημερώστε με και θα την προτείνω αύριο στο σύλλογο διδασκόντων. Πού ξέρετε; Μπορεί και να γίνετε ο «νουνός» του σχολείου μου…

Υ.Γ. Εγώ πάντως ,αν με ρωτήσουν, θα προτείνω το όνομα Ευγένιος Τριβιζάς γιατί θεωρώ ότι είναι ο καλύτερος συγγραφέας παιδικών βιβλίων.

Υ.Γ. 2 Πάντα άξιοι!!!

1/3/08

Προβλήματα μνήμης


«Το ξέχασα!» «Έχω διαβάσει αλλά δεν το θυμάμαι.» «Πότε το είπαμε;»

Μη μου πείτε ότι δεν έχετε ακούσει ποτέ σας αυτές τις φράσεις… Αποτελούν γνωστές δικαιολογίες , που ακούμε συχνά στη σχολική αίθουσα, αλλά μήπως τελικά δεν είναι δικαιολογίες;

Έρευνα που διεξήχθη στη Μεγάλη Βρετανία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο ένας στους 10 μαθητές παρουσιάζει προβλήματα μνήμης. Η έρευνα αναφέρει πως το σχετικό πρόβλημα σπάνια εντοπίζεται από τους εκπαιδευτικούς και ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές χαρακτηρίζονται ως αφηρημένοι ή απρόσεχτοι.

Το πρόβλημα εστιάζεται στη μνήμη εργασίας (working memory) , η οποία περιλαμβάνει δεξιότητες όπως η ανάκληση νέων ονομάτων , τηλεφωνικών αριθμών και προφορικών οδηγιών.

Οι ερευνητές προτείνουν να γίνεται συχνή επανάληψη των οδηγιών , να χρησιμοποιούμε απλά λόγια και μικρές προτάσεις και να «σπάμε » κάθε διδακτικό στόχο σε μικρότερους.

Η έρευνα έγινε στη Μεγάλη Βρετανία , αλλά πιστεύω πως αν γινόταν και στην Ελλάδα θα κατέληγε σε παρόμοια συμπεράσματα. Έχω δει αρκετούς μαθητές και μαθήτριές μου να ξεχνούν και τα πιο απλά πράγματα , οπότε έχω πάψει από καιρό να πιστεύω ότι είναι απλά απρόσεχτοι ή αδιάφοροι. Συνήθως , είναι οι ίδιοι μαθητές και άρα δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Επιπλέον , έχω παρατηρήσει ότι η αδύναμη μνήμη πολλές φορές συνυπάρχει με μαθησιακές δυσκολίες , οπότε η κατάσταση περιπλέκεται επικίνδυνα…

Αν ,λοιπόν, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο για να βοηθήσουμε τους συγκεκριμένους μαθητές , τουλάχιστον ας μην είμαστε τόσο δύσπιστοι την επόμενη φορά που θ’ ακούσουμε τις γνωστές δικαιολογίες(;)…

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στο BBC News.

Καλό μήνα!