1/2/09

Ιδανικές συνθήκες μάθησης...


Μια πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Reading (Αγγλία) κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι περιβαλλοντικές συνθήκες που επικρατούν στις σχολικές αίθουσες σχετίζονται άμεσα με τη γνωστική επίδοση των μαθητών.


Συγκεκριμένα , οι ερευνητές βρήκαν ότι η ποιότητα του αέρα και η θερμοκρασία των αιθουσών είναι πολλές φορές ακατάλληλες για μάθημα. Στα σχολεία που επισκεφθήκαν (8 Δημοτικά), το CO2 ήταν έως και 3,5 φορές υψηλότερο απ’ το ανώτερο επιτρεπτό όριο και η θερμοκρασία εκτός ιδανικών ορίων.


Οι ερευνητές μελέτησαν τους χρόνους αντίδρασης και τη μνήμη των μαθητών και διαπίστωσαν πως ,όταν το CO2(διοξείδιο του άνθρακα) ήταν αυξημένο, οι χρόνοι αντίδρασης γίνονταν πιο αργοί και οι μνημονικές ικανότητες των μαθητών επηρεάζονταν αρνητικά. Επίσης , οι μαθητές παρουσίαζαν υπνηλία! (και τόσα χρόνια πίστευα ότι έφταιγα εγώ…!)


Οι ειδικοί ,λοιπόν, προτείνουν:
-Οι αίθουσες να εφοδιαστούν με μετρητές θερμοκρασίας , υγρασίας και CO2.
-Οι τάξεις να αερίζονται αμέσως μόλις το CO2 υπερβεί τα επιτρεπτά όρια.
-Η θερμοκρασία να διατηρείται (πώς;;;) εντός των ιδανικών ορίων: 20-22 βαθμοί Κελσίου το χειμώνα και 22-24 το καλοκαίρι.
-Να ανοίγονται τακτικά τα παράθυρα.
-Να χρησιμοποιούνται άοσμα καθαριστικά.


Ίσως για κάποιον που δεν έχει εργαστεί σε σχολείο αυτά να φαίνονται υπερβολικά. Η αλήθεια είναι ,όμως, πως όταν είσαι σε μια αίθουσα με 20-25 μπόμπιρες και η παραμικρή λεπτομέρεια παίζει το ρόλο της.


Τα παραπάνω μου θύμισαν μια χρονιά που δίδασκα σε αίθουσα ,την οποία από το πρωϊ την έβλεπε ο ήλιος (ευήλια που λένε…). Περιττό να σας πω ότι κατά τους μήνες Σεπτέμβριο , Μάιο και Ιούνιο ήταν μαρτύριο να μπαίνεις μέσα και να κάνεις μάθημα. Η θερμοκρασία ξεπερνούσε τους 30 βαθμούς και ούτε οι μαθητές ούτε εγώ αισθάνομασταν βολικά. Εννοείται πως τέντες ή ανεμιστήρες οροφής δεν υπήρχαν! Όταν βγαίναμε για διάλειμμα ήμασταν ήδη ιδρωμένοι!!! Αντε μετά να ζητήσεις από τα παιδιά να είναι συγκεντρωμένα και προσεχτικά!


Το αποκορύφωμα ήταν ότι δεν μπορούσαμε καν ν’ανοίξουμε τα παράθυρα , επειδή το σχολείο ήταν δίπλα σε κεντρικότατη λεωφόρο και η ηχορύπανση απ’ τις νταλίκες και τ’ αυτοκίνητα έκανε πάρτι στ’ αυτιά μας! Ας μη μιλήσω και για τους ρύπους που θα έμπαιναν στην τάξη…
Ως μοναδική λύση ,λοιπόν, είχα βρει ν’ ανοίγω την πόρτα της αίθουσας και να μπαίνει λίγη δροσιά από το διάδρομο , αλλά (όπως καταλαβαίνετε) την ίδια ιδέα είχαν και οι δάσκαλοι των γειτονικών τάξεων! Άλλη διάσπαση από ‘κει! Οι μαθητές άκουγαν το μάθημα που γινόταν σε 3 τάξεις ταυτόχρονα…


Αυτές είναι οι ιδανικές συνθήκες μάθησης που επικρατούν σε πολλά ελληνικά σχολεία και ‘γω αναρωτιέμαι: όταν ο ΟΣΚ (Oργανισμός Σχολικών Κτιρίων) κατασκευάζει σχολεία γνωρίζει ότι εκεί μέσα θα μπουν άνθρωποι ή νομίζει ότι θα αποθηκεύσουμε σακιά με πατάτες;;;


Αυτά για σήμερα! Καλό μήνα!
Η σχετική έρευνα υπάρχει εδώ.

23 σχόλια:

Μαρια Νικολαου είπε...

Καλό μηνα και σε σενα
Δικιο έχουν
Το θεμα ειναι αν θα γίνει και πότε...

marian είπε...

Μάλλον το δεύτερο αγαπητέ συνάδελφε!!
Κάπως έτσι είναι και το δικό μου σχολείο.Κρύο το χειμώνα,φούρνος το καλοκαίρι!!
Και για ανεμιστήρες ούτε λόγος!!
Παράθυρα ανοιχτά;Απαγορευτικο!!!
όπως βλέπεις μάλλον η ελληνική πραγματικότητα δεν διαφέρει και πολύ από σχολείο σε σχολείο!!
Αντε βρε τώρα με τον ΕΘΝΙΚΟ διαλογο για τη παιδεία θα μας φέρουν air condition!!!!!

Καλό μήνα και καλή δύναμη!!!

Vasilis Simeonidis είπε...

Πολύ εύστοχα τα θέματα που αναδεικνύεις.

Αντίθετα με την απαράδεκτη λογική "όποιος θέλει να μάθει, μαθαίνει!"

Άλλα προβλήματα: Το μάθημα της γυμναστικής που διεξάγεται ακριβώς μπροστά στα παράθυρα των αιθουσών.

Αννα είπε...

Καλό μήνα συνάδελφε...
Εγω μπορω να πω πως ειμαι τυχερη...σε όσα σχολεία και αν δούλεψα.
Τα 2 απο τα 4 σχολεια της πολης ειναι καινουρια...του 2005...Σε ενα απο αυτα ειχαμε και κλιματισμο...
Σε αλλο απλα ανοιγα το παραθυρο και εμπαινε θαλασσινο αεράκι...
Σε αυτο που ειμαι τωρα με σωζει το δεντρο εξω απο παραθυρο...

Παλι με κρυο δεν εχουμε προβλημα ποτε εμεις...Η πιο ηλιολουστη πολη ειναι η Ιεραπετρα.

Τωρα το χειμωνα κάθε διαλειμμα ανοιγει η υπευθυνη ομάδα τα παραθυρα(εκτος αν βρεχει) για να αεριστει η αιθουσα...

Βεβαια η πραγματικοτητα απεχει πολυ απο αυτο που εγω περιγραφω!!!
Το τι εχω ακουσει για σχολεια ειδικά στην Αθήνα δε λέγεται...

Αννα είπε...

A ξέχασα να σου πω..Περνα μια βολτα απο μενα να παραλάβεις κάτι!!!

daskalos είπε...

kai meta sta varea kai anthygiina einai oi tragoudistes...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , Μαρία! Η απάντηση είναι αυτονόητη... Όλα αυτά δε θα γίνουν ποτε!!! :(

Γεια σου , Marian! Kαλώς ήρθες στο blog μου! Το air condition ίσως να μην είναι και η ιδανική λύση(σκέψου τα πιτσιρίκια που μπαίνουν ιδρωμένα απ' το διάλειμμα) αλλα τουλάχιστον ενας ανεμιστήρας οροφής , βρε παιδί μου για να πούμε ότι κάτι έγινε... Α! και βέβαια μακρια τα σχολεία από θορυβώδεις λεωφόρους!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , as eon! Nαι δυστυχώς υπάρχει αυτή η λογική,αρα δε χρειάζεται να σπαταλάμε λεφτά για την εκπ/ση... Αυτό δε θέλουν να πουν όσοι την υποστηρίζουν;;; :(
Πράγματι, κι η γυμναστική εξω απ' τα παραθυρα είναι μια σημαντική αιτία διάσπασης,αλλα τι να κάνουν κι οι γυμναστές;;;

Αννα , είσαι πολύ τυχερή! Πιο πολύ ζήλεψα αυτό το σχολείο με το θαλασσινό αεράκι... Ευχαριστώ για το βραβείο!!! Δε θυμάμαι να μου 'χουν ξαναδώσει βραβείο!!(απαρατήρητα πέρασαν τα χιλιάδες ταλέντα μου,κλαψ!) :)

Daskale , καλώς ήρθες στο μπλογκ μου! Γιατί το λες αυτό για τους τραγουδιστές;;; Με τόση ηχορύπανση που επικρατεί σε ορισμένα κέντρα είναι να τους λυπάσαι μερικούς!!! Άσε δε και την ολισθηρότητα της πίστας που προκαλείται από τα χιλιάδες γαρούφαλα των fans. :)Πάντως , πέρα από την πλάκα, πιστευω πως η φωνή τους θα καταπονείται αρκετα.

Artanis είπε...

Kai pou na deis pws einai edw...
Kalo mhna Daskale...

Ανώνυμος είπε...

εμ πες έτσι! κι εγώ που νόμιζα ότι με κούραζε πάντα ο δάσκαλος. πού να φαταστώ ότι θα έφταιγε λίγο παραπάνω co2? λοοοολ... Δάσκαλε, δίκιο έχεις. οι συνθήκες αυτές δεν βοηθούν στη συγκέντρωση του μαθητή. κι είναι άσχημο να κάνεις μάθημα και να ακούς τις κόρνες απ' έξω ή να λούζεσαι στον ιδρώτα από την υπερβολική ζέστη. Καλό μήνα, φίλε!

marilia είπε...

Κύριε συνάδερφε ανέκαθεν είχα κόλλημα με τον εξαερισμό του χώρου στον οποίο δούλευα. Έμαθα και τα παιδιά να ανοίγουν παράθυρα, αφού πρώτα τα πληροφόρησα για το τι παθαίνουν όταν το CO2 αυξηθεί πολύ στο χώρο.
Φέτος η τάξη μου έχει από τρεις πλευρές παράθυρα! Το κτίριο είναι καινούργιο και, όταν μπήκαμε μέσα το Σεπτέμβριο, δεν είχαμε κουρτίνες! Καταλαβαίνεις, ε; Οι κουρτίνες ήρθαν κατά το Νοέμβρη... Όσο για τα μαθήματα των άλλων τάξεων, ευτυχώς (;) μόνο της Γυμναστικής ακούμε...

musicbug είπε...

Kalo mina!!!
Mystery solved, gi'ayto me eperne o ypnos stin taksi polles fores kai me ksypnouse i daskala, kai sinithws evlepa orea oneira, ti kakia gyneka:-)
Paizei poly simantiko rolo pantws, exei mia vasi i erevna, alla twra sta ellinika sxoleia an tous peis gia metrites thermokrasias klp tha antidrasoun me gelia ws sinithws!

Ανώνυμος είπε...

Είμαι από τους νέους αναγνώστες και γονιός δυο μαθητών. Συγχαρητήρια για το μπλοκ σου. Είναι πολύ ενδιαφέρον.

thamnos είπε...

Καλό μήνα, τώρα κατάλαβα γιατί δεν ήμουν καλός μαθητής, κάτι οι κόρνες, κάτι το κρύο στον κόκκορα τα γράμματα...
σου κάνω ανάλυση για το κτίριο του λυκείου μου θα εκραγεί το Υπ. Παιδείας (αμην και πότε).
Θα το θέσω αλλιώς, εκεί που εγώ τελείωσα το λύκειο το '89 τελειώσε και ο πατέρας μου το '54, το ονομάζουν Σεβαστοπούλειο και ήταν και είναι το ίδιο ακόμη.
Με εξαίρεση το δωματιάκι που ανακάλυψαν πως έγραφε ο Καββαδίας τα ποιήματα του και του έκαναν ανακαίνηση...

Αχ Ελλάδα

Ανώνυμος είπε...

www.arelis.gr
περιεχει το υπερρεαλιστικο ερωτονομικον
και το μεταφυσικο θεατρικο εργο μεταξυ ενδοκοσμικου και υπερβατικου

kostasst είπε...

Να ήταν μόνον οι συνθήκες στις αίθουσες! Τότε η παιδεία θα ήταν απλώς θέμα χρημάτων.
Είναι τόσα και τόσα που δηλητηριάζουν τα μικρά παιδιά!
Ευτυχώς υπάρχουν εκπαιδευτικοί σαν κι εσάς που νοιάζονται. Που ψάχνουν. Αναρωτιέμαι: Σας αφήνουν να κάνετε τη δουλειά σας;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Αρτανις,καλημέρα! Περιμένουμε εκπαιδευτικό ρεπορταζ από τη ΝΖ!!! :)

Θείο,τελικά πολύ βλαβερό το CO2!
Ο συνδυασμός ζέστης και ηχορύπανσης είναι όλα τα λεφτά...

Βρε bug , μπας και ροχάλιζες και γι'αυτό σε ξύπναγε;;; :) Οι περιβαλλοντικές συνθηκες πάντα παίζουν ρόλο...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Ανώνυμε γονιέ,ευχαριστώ!

Γεια σου , Θάμνε! Πολύ πιθανόν και τα παιδιά σου να τελειώσουν στο ίδιο σχολείο!!! :)

Γεια σου ,kostasst! Δύσκολη η ερώτηση που βάζεις... Πάντα υπάρχουν κάποια περιθώρια για να κάνεις πράγματα , αλλα το γενικοτερο πλαίσιο είναι ανωθεν προκαθορισμένο...

The Gasbird Familly είπε...

Βλέπουμε κι εμείς τα παιδιά μας να γυρίζουν ζαβλακωμένα απ'το σχολείο και νομίζουμε ότι είναι από το βάρος των...γνώσεων!
Αχ δάσκαλε ,μόλις μας γκρέμισες όνειρα κι ελπίδες!!!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σας , οικογένεια! Δε φταίω εγώ , το CO2 φταίει!!! :)

xomeritis είπε...

Μιλάς σε κάποιον που περνάει πολλές ώρες σε αίθουσες συσκέψεων. Η αύξηση του CO2 φέρνει όντως υπνηλία, το νοιώθω. Το καλό με την Ελλάδα είναι ότι ανοίγουμε τα παράθυρα με ευκολία. Τώρα σε περίπτωση ηχορύπανσης απέξω, υποθέτω ότι μια διακοπή της διδασκαλίας για τρία λεπτά μέχρι ν' αεριστεί ο χώρος είναι η λύση.

Αννα είπε...

Καλό Σαββατοκύριακο!!!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου ,thomas! To θεμα ειναι ότι απο Απρίλιο κι επειτα τα παράθυρα πρεπει να ειναι πάντα ανοιχτά λόγω ζέστης...

Καλο Σαββατοκύριακο , Άννα!