22/4/08

Κατ' οίκον εργασίες


Κάθε φορά που τα σχολεία κλείνουν για τις διακοπές του Πάσχα αναρωτιέμαι αν πρέπει να δωσω εργασίες στους μαθητές μου ή όχι. Πάντα παίρνω την απόφαση να μη δώσω κάτι παραπάνω , αλλά να έχουν τα μαθήματα που θα είχαν εάν ακολουθούσε ένα κανονικό Σαββατοκύριακο.

Γενικά , η άποψη μου για τις κατ’ οίκον εργασίες είναι πως πρέπει να είναι λίγες , προσεκτικά επιλεγμένες , να έχουν προηγηθεί παρόμοιες στην τάξη , να μη βαθμολογούνται και να μπορούν οι περισσότεροι μαθητές να τις κάνουν μόνοι τους.

Οι λόγοι που επιλέγω να αναθέσω στους μαθητές μου κατ’ οίκον εργασίες (συνήθως φυλλάδια) είναι δύο: α) περαιτέρω εξάσκηση των μαθητών , γιατί ο σχολικός χρόνος δεν επαρκεί και β) να διαπιστώσω τι κατάλαβαν και τι όχι τα παιδιά ώστε αν χρειαστεί να το ξαναδιδάξω.

Βέβαια , το β επιτυγχάνεται μόνο αν οι μαθητές συμπληρώνουν οι ίδιοι τις ασκήσεις. Διαφορετικά , διαπιστώνω ποιες είναι οι ελλείψεις και οι αδυναμίες των γονέων…

Επίσης , θεωρώ σημαντικό να γίνεται διόρθωση κάποιων ασκήσεων μέσα στην τάξη , ώστε να έχουν τη δυνατότητα και οι πιο αδύναμοι μαθητές να συμπληρώσουν αυτές που τους δυσκόλεψαν και γενικά να ακούσω ποιες παρανοήσεις δημιουργήθηκαν.

«Και που θες να καταλήξεις ;» , ακούω να ρωτάνε κάποιοι…

Λοιπόν , θέλω να καταλήξω σε μια έρευνα που διάβασα πρόσφατα για τη χρησιμότητα των εργασιών στο σπίτι! Σύμφωνα μ’ αυτήν την έρευνα ,που διεξήχθη στις Η.Π.Α. από το Duke University της North Carolina, οι κατ’ οίκον εργασίες δε βοηθάνε τους μαθητές του Δημοτικού να βελτιώσουν τους βαθμούς τους.

Αντίθετα , στη Δευτεροβάθμια οι μαθητές βελτιώνονται όταν κάνουν τακτικά τις εργασίες τους. Η έρευνα έδειξε ότι η αποτελεσματικότητα των εργασιών εξαρτάται από το είδος τους κι από την ποσότητα.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό γίνεται επειδή α)οι μαθητές του Δημοτικού κουράζονται πολύ γρήγορα β) δεν έχουν την ικανότητα να μελετήσουν αποτελεσματικά και γ) επειδή η προσοχή τους αποσπάται πολύ εύκολα.

Η πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Εκπαιδευτικών τονίζει ότι τα παιδιά επιστρέφουν στο σπίτι κουρασμένα οπότε δεν έχουν όρεξη να κάνουν κι άλλες εργασίες.

Βέβαια , υπάρχει και ο αντίλογος. Ένας διευθυντής Δημοτικού λέει ότι χωρίς τις εργασίες αυτές οι μαθητές δε θα αποκτούσαν εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους.

Στην Αγγλία ,πάντως, η Ένωση Εκπαιδευτικών δήλωσε ότι οι κατ’ οίκον εργασίες πρέπει να «εξαφανιστούν» από το Δημοτικό γιατί προκαλούν άγχος στους μαθητές.

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στην εφημερίδα Evening Standard , ενώ τις απόψεις του ΥΠΕΠΘ για το θέμα μπορείτε να τις βρείτε εδώ (θέμα 6ο).
Και λίγο χιούμορ για το θέμα από τη συνάδελφο apotinedra.


Τα συμπεράσματα δικά σας...

14 σχόλια:

Xrysostomos είπε...

φίλε δυσλεκτικέ
Ασπάζομαι την ανησυχία σου για το πόσο "φορτώνουμε" τους μαθητες με δουλειά για το σπίτι.

Θα τραβήξω μάλιστα τη θέση μου στα άκρα.

ΚΑΘΟΛΟΥ εργασία για το σπίτι, αν μιλάμε για το Δημοτικό.

Αν ο χρόνος δεν φτάνει, τότε όσα προλάβαμε, δεν πειράζει (για το στρίμωγμα του διδακτικού χρόνου, μπορεί να φταίνει οι κατασκευαστές του ανναλυτικού προγράμματος, μπορεί εγώ και η διδασκαλία μου, μπορεί κάποιος άλλος, πάντως όχι όμως οι μαθητές. Γιατί λοιπόν να την πληρώσουν αυτοί;)

Αν θέλω να δω τί έχουν μάθει οι μαθητές μου, ας το "ψάξω" μέσα στις ώρες της κανονικής διδασκαλίας.

Για το Γυμνάσιο το συζητάμε. Θα έλεγα ότι εκεί είμαι υπέρ υης εθελοντικής εργασίας σε πρότζεκτ που θα διαλέξει ο μαθητής (οπότε η πιθανότητα να το κάνει μόνος του αυξάνεται).

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Χρυσόστομε , πάλι θα συμφωνήσω μαζί σου! Οι μαθητές δε φταίνε , αλλά αν περιμένω να γίνει εμπέδωση της ύλης μόνο μέσα στην τάξη δε θα βγάλω ούτε τα μισά μαθήματα!!! Σκέψου ότι μέχρι τώρα ποτέ δεν έχω τελειώσει την ύλη στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα. Επιπλέον , φροντίζω να είναι ασκήσεις που θα πάρουν λίγο χρόνο και σχετικά απλές. Όταν κάποιος "γκρινιάξει" του εξηγώ ότι δεν είναι αναγκασμένος να το πάρει το φυλλάδιο και ότι το βάζω για να τους βοηθήσω να γίνουν καλύτεροι. Περιέργως , οι γκρίνιες σταματάνε και όλοι το δέχονται!

Τέλος πάντων , θα μπορούσα να γράφω για ώρες αλλά σταματάω εδώ. Το συμπέρασμα μου είναι ότι κυρίως(όχι μόνο) φταίνε οι υπεύθυνοι του ΥΠΕΠΘ και του Π.Ι.

Artanis είπε...

Τί να σου πω, εμείς έχουμε μπλέξει σε ένα σχολείο και σε μία τάξη, που εκείνος που πρέπει πρώτος να κάνει εργασίες, είναι ο δάσκαλος...
Και μετά λέμε για τα φροντιστήρια από το δημοτικό...Ό,τι μάθημα κάνουν στην τάξη, τους το ξανακάνει ο άντρας μου στο σπίτι...
Πρέπει να το έχει ο εκπαιδευτικός, διαφορετικά αν πηγαίνει να διδάξει μόνο και μόνο για την ασφάλεια του Δημοσίου, αλίμονο στα παιδάκια, και στους γονείς, και στους υπόλοιπους δασκάλους, που προσπαθούν και κοπιάζουν...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Δίκιο έχεις! Πρέπει να "το έχεις" και λίγο διαφορετικά δε βγαίνει... Κατά περιόδους , έχω συναντήσει "περίεργους" στο επαγγελμα (εγω εξαιρούμαι!).
Αν θέλαν τη σιγουριά του Δημοσίου ας πηγαίναν σε κάποια υπηρεσία που δεν πατάει κόσμος όχι να είναι σε τάξη με παιδιά! Ευτυχώς , έχω συναντήσει και κάποιους πολύ αξιόλογους. Υπομονή!

musicbug είπε...

Egw genikotera eimai yper stis ergasies gia to spiti, giati perneis oso xrono thes, kaneis dialeimma oso thes, alla apo tin alli opws swsta les, mporei na apospasei kati tin prosoxi sou.
Pantws otan imoun sto sxoleio eknevrizomoun apisteyta otan oi kathigites mas edinan polla na kanoume kata ti diarkeia twn diakopwn tou Pasxa i twn Xmas, les kai den ithelan na xaroume tis giortes kai an tis zisoume, alla n'asxolithoume me ta dika tous! Egw den tous ekana to xatiri pantws ki as etrwga katsades meta:-)

Artanis είπε...

Συμφωνώ...Μπορεί να είστε λίγοι, αλλά η διαφορά από τους άλλους είναι απίστευτη...Μόνο που δεν φτάνουν μερικά άτομα για να αποκαταστήσουν το όνομα του κλάδου..., ή την αξία του...
Σε καληνυχτίζω εδώ, κοίταξε να ξεκουραστείς αυτές τις μέρες, για να έχεις δυνάμεις για μετά...
Θα τα ξαναπούμε μέχρι το Πάσχα, πιστεύω, οπότε δεν σου εύχομαι από τώρα..
Καλό σου βράδυ...

Μαρία Νικολάου είπε...

Kαλημερα Δάσκαλε
ευχομαι να περασεις αυτες τις μερες με υγεια και αγαπη με τους δικους σου ανθρωπους και να σαι καλα
Καλο Πασχα ευχομαι

Roadartist είπε...

Δάσκαλε περνάω βιαστική να σου αφησω τις ολοθερμες ευχες μου να περασεις καλα με τους αγαπημενους σου ανθρωπους! Καλη Ανασταση!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

music bug , οι εργασίες στο σπίτι ίσως έχουν νόημα για τα μεγαλύτερα παιδιά και σίγουρα για τους φοιτητές. Για τους μαθητές του Δημοτικού , όμως , τα πράγματα είναι μάλλον διαφορετικά...

Όσον αφορά για τις εργασίες στις διακοπές έχω ήδη τοποθετηθεί και συμφωνώ με την αποψή σου. Είναι εκνευριστικές και ανούσιες , εάν είναι πολλές!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Αρτανις, ούτε εγώ σου εύχομαι από τώρα. Θα τα ξαναπούμε!

Μαρία , πολλές θερμές ευχές κι από μένα!

Καλλιτέχνιδα,πολλές ευχες κι από μένα!

Amprakatampra είπε...

Ανάσταση του ονείρου σου
σου εύχομαι να ζήσεις
και ό,τι ποθείες μες στη ζωή
γρήγορα να αποκτήσεις!!!


Το φως της Αναστάσεως
να λάμψει στη ζωή σου
και όλου του κόσμου οι χαρές
να βρίσκονται μαζί σου!!!

Καλή Ανάσταση!!!


ΥΓ. Δε τους εβαλα τιποτα τελικά..Μονο οποιος θελει να διαβασει ενα βιβλιο και μετα γραπτά, προφορικά, ή με ζωγραφιά να μας το παρουσιάσει...Και η παρουσιαση προαιρετικη βεβαια!!!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Αννα , καλή Ανάσταση και πολλές ευχές για υγεία και αγάπη!

Artanis είπε...

Καλέ μου Δάσκαλε, χρόνια πολλά, καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα σου εύχομαι, μ' αυτούς που αγαπάς...
Φιλιά πολλά...

Άννα είπε...

Όταν με φως της Ανάστασης
ανάψεις το κερί σου
κάθε αχτίνα μια χαρά
να γίνει στη ζωή σου!

Η φλόγα της Ανάστασης
να ανάψει στην καρδιά σου
και να κρατήσει ζωντανά
όλα τα όνειρα σου!

Χριστός Ανέστη !!!΄Χρόνια Πολλά!!!