25/1/09

Συσκευές ανάγνωσης και ηλεκτρονικά βιβλία


Διάβασα σήμερα στο in.gr ότι ο Γιώργος Παπανδρέου πρότεινε στη Βουλή να αντικατασταθούν τα σχολικά βιβλία με συσκευές ανάγνωσης,οι οποίες μπορούν να αποθηκεύσουν μεγάλο αριθμό ηλεκτρονικών βιβλίων. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ο μαθητής αντί για πολλά βιβλία θα έχει μία και μοναδική συσκευή που θα τα περιέχει όλα.

Ως ιδέα δε μου φάνηκε άσχημη. Μπορώ , μάλιστα , να πω ότι με ξάφνιασε ευχάριστα!
Αν και δε γνωρίζω τις τιμές πώλησης των συγκεκριμένων συσκευών νομίζω ότι έχουν αρκετά πλεονεκτήματα:

1.Ευκολία στη μεταφορά. Οι πλάτες των μαθητών δε θα μεταφέρουν πια μεγάλο βάρος.
2.Θα σωθούν πολλά δέντρα και δάση , αφού πλέον τα βιβλία θα υπάρχουν σε ηλεκτρονική μορφή.
3.Οι συσκευές ανάγνωσης επιτρέπουν το διάβασμα στο σκοτάδι.

Όπως πάντα ,όμως, υπάρχει και ο αντίλογος:

1.Η παρατεταμένη χρήση τους μπορεί να προκαλέσει κούραση στα μάτια ή και πονοκεφάλους.
2.Θα αυξηθεί η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
3.Είναι πιο εύκολο να χαλάσουν απ’ ότι τα γνωστά μας βιβλία που αντέχουν(;) στη σκληρή μαθητική χρήση. Προσωπικά , δε θα εμπιστευόμουν τέτοιες συσκευές σε παιδιά μικρής ηλικίας.

Δεν ξέρω αν ο Παπανδρέου προτίθεται πραγματικά να εισάγει αυτές τις συσκευές στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Ελπίζω ,πάντως, να μην πρόκειται για μια απλή δήλωση εντυπωσιασμού και να δοκιμαστεί η συγκεκριμένη τεχνολογία –έστω και πιλοτικά-σε κάποια σχολεία της χώρας. Από λόγια χορτάσαμε καιρός είναι να δούμε και λίγες πράξεις…

Αλήθεια , ο Άρης τι γνώμη έχει για το θέμα;;;

UPDATE Κάντε κλικ εδώ για να διαβάσετε τη γνώμη του Άρη.

25 σχόλια:

Vasilis Simeonidis είπε...

Νομίζω ότι τα παιδιά έχουν την ωριμότητα και τις δεξιότητες για τη χρήση τέτοιων εργαλείων.

Οι ΤΠΕ είναι ήδη άτυπα στα σχολεία. Οι μαθητές έχουν κινητά. εμ.πι.3, και δε ξέρω τι άλλο. Είναι καιρός να μπουν και στην εκπαίδευση. Να φύγουμε από την τεχνοφοβική λογική της απαγόρευσης!

Όμως, νομίζω ότι θα πρέπει να υπάρχουν και χάρτινα σχολικά εγχειρίδια. Απλώς τώρα μπορούν να είναι πολύ σχηματικά και συνοπτικά. Ίσως, ας πούμε γύρω στις 150 σελίδες συνολικά για κάθε γυμνασιακή και λυκειακή τάξη.

Ανώνυμος είπε...

καλή ιδέα, ενδιαφέρουσα. αλλά τίποτα δεν συγκρίνεται με το ξεφύλλισμα ενός βιβλίου. καλό απόγευμα, δάσκαλε!

musicbug είπε...

Kali idea mou fainetai ki emena, alla ama variomaste ti tha mountzouronoume?:-) Pws tha ksefyllizoume ta vivlia gia na mas kanoun aera?:-)
Kali vdomada!!!

PN είπε...

Και πως θα υπογράφω και θα stabilίζω εγώ το βιβλίο μου; Χαχαχα!!

Κοίτα, είναι λίγο προχωρημένη σαν ιδέα και γενικά δεν είμαι ποτέ υπέρ σε κάτι που θα αποσχίσει τον μαθητή από την επαφή με το βιβλίο στην φυσική του μορφή. Το συναίσθημα αυτό είναι αναντικατάστατο. Θα μπορούσε ωστόσο να γίνει πιλοτικά σε κάποια μαθήματα που ο συγκεκριμένος τρόπος θα βόηθαγε στην πιο εύκολη και διασκεδαστική εκμάθηση (π.χ. φυσική, χημεία, κ.α)

Vasilis Simeonidis είπε...

Η χρήση των ΤΠΕ δεν αποκλείει το βιβλίο, το τετράδιο και το στυλό. Μπορούν να συνυπάρξουν.
Είναι ανάγκη να προσπαθήσουμε. Ίσως, με τον ίδιο τρόπο που δε μείναμε στην πλάκα και το κοντύλι ή στην πέννα και το μελανοδοχείο...

marilia είπε...

Ήρθε το webzobbie του διπλανού μπλογκ να πει ότι προτιμά τα βιβλία στους μαθητές. Καλές οι συσκευές αυτές, καλό να αλαφρώσουν οι πλατούλες, αλλά θέλουμε να κρατάμε και το χαρτί, να το αισθανόμαστε, να γράφουμε -θα ξεχάσουμε πώς κρατάνε το μολύβι στο τέλος!- να γράφουμε "βαριέμαιαιαιαιααι" στα περιθώρια και άλλα χαριτωμένα. Τι, όλα στο βωμό της τεχνολογίας. Αρνούμαι! :):)

apos είπε...

Ωραία ιδέα, σίγουρα. Οι νεότεροι είναι εθισμένοι στον υπολογιστή και αυτό είναι καλό και κακό.
Νομίζω ότι αν εφαρμοστεί με μέτρο και συνδυαστεί με ΡΙΖΙΚΟΤΑΤΗ αλλαγή των μαθημάτων στα σχολεία, τότε θα έχει αποτελέσματα.

Μαρια Νικολαου είπε...

Ειναι ακριβως οπως τα λες
Συμφωνω
Οσο για το αν θα τοκανει.... ξερεις καλα πως ολοι υποσχονται μεχρι να "κάτσουν" εκει που θελουν...

Καλημερα

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

as eon , συμφωνώ με την αποψη σου! τα ηλεκτρονικά βιβλία μπορουν να συνυπάρξουν με τα χαρτινα!
Δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε το καινούργιο!!!

Θείε , καλό το ξεφύλλισμα αλλά σκεψου πως με τις συσκευές ανάγνωσης θα μπορείς να κάνεις γρήγορη αναζήτηση με βάση κάποια λέξη ή φράση!!!

Βug , αυτές τις απορίες πρέπει να τις στείλεις στον Παπανδρέου!Δική του ήταν η ιδέα! εγώ δεν ξέρω τίποτα... :)

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

VK,καταλαβαίνω τι εννοείς , αλλά και μια δοκιμή δε θα εβλαπτε...

Γιατί είσαι τόσο αρνητικό , βρε zombie;;; Νομίζω ότι και σένα μια δοκιμή θα σε πείσει!!!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Apos , η ριζική αλλαγή των μαθημάτων νομίζω πως προηγείται! Τι να τις κάνω τις νέες τεχνολογίες , αν τις χρησιμοποιώ για να διδάξω παλιές απόψεις ή ακατάλληλη ύλη;;;

Μαρία , κι εγώ το ιδιο υποψιάζομαι. Ότι δηλαδή είναι δηλώσεις εντυπωσιασμού...

Vasilis Simeonidis είπε...

δυσλεξικέ δάσκαλε, συμφωνώ απόλυτα. Οι ΤΠΕ δεν είναι πανάκεια για τα προβλήματα της εκπαίδευσης.

Όσο για τις -αναμφίβολα- κινήσεις εντυπωσιασμού, έστω και έτσι, μπορεί κάτι να κινηθεί.

Έψαξα και βρήκα στο σχολείο: βιντεοκασέτες με πειράματα Χημείας που δεν ανοίχθηκαν ποτέ, σλάιτς μέσα στις συσκευασίες τους, διαφανοσκόπια ανέγγιχτα, κλπ, κλπ. Ας κινηθεί κάτι!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

as eon , αυτό ακριβώς είναι το ζητούμενο! να είμαστε ανοιχτοί στις δοκιμές και στο καινούργιο και όχι ν'αφήνουμε τη ρουτίνα να μας βαλτώνει!

Μόλις έκανα update με την απάντηση του Αρη...

Vasilis Simeonidis είπε...

Για τα σχολεία ποτέ δεν υπάρχουν χρήματα. Και ούτε θα υπάρξουν.

Σχετικά με την απάντηση του Άρη, νομίζω ότι βρίσκει και αυτός τα άλλοθί του.

Αλλά, ας επιστρέψω στην ουσία, το ΄πρωταρχικό ζητούμενο είναι η "διδακτέα ύλη" και τα Αναλυτικά Προγράμματα. Αν δεν τεθούν σε κριτική συζήτηση αυτά, τότε οι ΤΠΕ θα είναι ένα ακόμα τούβλο στο ντουβάρι...

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Συμφωνώ με τον as eon. Η ουσία βρίσκεται στα Αναλυτικά Προγράμματα, στον τρόπο διδασκαλίας κ.λ.π. Άσε δε που αν αληθεύει η εκτίμηση του κόστους από τον Άρη, καλύτερα για μένα αυτά τα λεφτά να καλύψουν άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Artanis είπε...

Wraia idea alla outopikh...
Filia polla apo NZ, daskale...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

as eon και Οδυσσέα , συμφωνώ με τις απόψεις σας! Τα ιδια σκεφτομαι και γω!

Γεια σου , Artanis! Κάποια στιγμή ελπίζω να μας δώσεις και πληροφορίες για τα σχολεία της ΝΖ! Πολλά φιλιά απ' το Ελλάντα! :)

Vasilis Simeonidis είπε...

Δυσλεξικέ Δάσκαλε και άλλοι φίλοι της συζήτησης.
Ένα σημαντικό θέμα είναι για μας, για όλους, η διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο.
Θα ήθελα την άποψή σου. Δες το ποστ στο δικό μου μπλογκ.

The Gasbird Familly είπε...

"Είναι πολλά τα λεφτά Άρηηηη!!!"

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

gasbird,ακριβώς αυτό!!! Κι επειδή τα λεφτά πάντα θα 'ναι πολλά μην περιμένουμε να δούμε και τίποτα της προκοπής... :)

mahler76 είπε...

κινήσεις εντυπωσιασμού. Αυτό που είναι προβληματικό στα σχολεία δεν είναι η μορφή των βιβλίων αλλά το περιεχόμενό τους και το όλο εκπαιδευτικό σύστημα που δεν ευνοεί την κριτική ικανότητα και σκέψη του μαθητή. Τι να το κάνω το e-book αν είναι να διαβάζω τα σημερινά βιβλία του Οργανισμού?

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Πολύ σωστή παρατήρηση ,mahler76! Καλώς ήρθες από 'δω! Το μονο που θα γλιτώσουν οι μαθητές με τα e-books είναι το κουβάλημα...

efi είπε...

Να πω και εγω την γνωμη μου ,
Αρκετά ενδιαφέρον και πρωτοποριακό πισω όμως από αυτό τι άλλο κρυβουν οι πολιτικοί μας και λέω για όλους και αυτούς που είναι πάνω και αυτούς που είναι κάτω.
Ποια συμφέροντα υπάρχουν πίσω από αυτό?
Μήπως θα έπρεπε να δούνε όλοι λίγο πιο σοβαρά τόσα αλλά θέματα που υπάρχουν άλυτα?
Αραγε τα παιδιά μας χρειάζονται όλο αυτό το ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟ γνώσεων?
Νομίζω ότι όλα τα παιδάκια από το Δημοτικό ακόμα είναι πιο σκληρά εργαζόμενοι και από τους γονεις τους που μπορει να κανουν ακομα και δυο δουλειές για να τα βγάλουν πέρα.
Μακαρι να αλλαξει κατι …….

Fwtino_Asteraki είπε...

Μια καλησπέρα και απ μένα!Τράκα τυχαία το μπλοκ και μου άρεσε ιδιαίτερα θα έλεγα! :)

Τώρα επι του θέματος νομίζω κάτι τέτοιο θα ήταν όμορφο αν συνέβαινε...
(διάβασα και την "απάντηση")
και έτσι
Μάλλον είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό!

Καλό βράδυ! :)

Εκπαιδευτικός είπε...

Οι ΤΠΕ δεν είναι πανάκεια για τα προβλήματα της εκπαίδευσης, αλλά διευκολύνουν αρκετά την εκπαιδευτική διαδικασία.