17/2/09

Θετική στάση και μάθηση


Όταν ήμουν φοιτητής στη Σχολή (τον προηγούμενο αιώνα…), μας έλεγαν ότι η διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών πρέπει να γίνεται μεσω πειραμάτων και γενικότερα να οδηγούμε το μαθητή στο να ανακαλύψει τη γνώση μόνος του και όχι να του τη δώσουμε ως «έτοιμη τροφή».


Χθες , ωστόσο , διάβασα ένα άρθρο που υποστήριζε πως τελικά η ανακαλυπτική-ευρετική μέθοδος δε διαφέρει πολύ στα αποτελέσματα από την κλασική μέθοδο που όλοι γνωρίζουμε!!! (μπλα μπλα μπλα και ξανά μπλα μπλα…)

Συγκεκριμένα , οι ερευνητές από το Western Michigan University ανέφεραν ότι αυτό που παίζει μεγαλύτερο ρόλο στην επίτευξη των διδακτικών στόχων δεν είναι τόσο η μέθοδος διδασκαλίας αλλά: α. η υπαρξη θετικής στάσης από τους μαθητές για το συγκεκριμένο μαθημα β. ένα καλοσχεδιασμένο αναλυτικό πρόγραμμα και γ. η διδασκαλία από καλούς εκπαιδευτικούς.

Αν και δυσκολεύομαι να αποδεχτω 100% τα αποτελέσματα της έρευνας σχετικά με τις μεθόδους διδασκαλίας , θα συμφωνήσω απόλυτα με το ότι η ύπαρξη θετικής στάσης είναι απαραίτητη και όχι μόνο στη Φυσική αλλά σε όλα τα μαθήματα . Το θέμα ,όμως, είναι πως θα δημιουργήσουμε αυτή τη θετική στάση στο μαθητή,όταν τα αναλυτικά προγράμματα και τα διδακτικά εγχειρίδια είναι αναντίστοιχα με την ηλικία και τα ενδιαφέροντα του;;;
Αν μπορείτε , πείτε μου!!! :)


Το σχετικό άρθρο μπορείτε να το βρείτε εδώ.

16 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

σίγουρα η θετική στάση παίζει ρόλο. για βάλε το μαθητή να κάνει ιστορία μετά από το μάθημα γυμναστικής, να δούμε τι θα γίνει! εμείς, θυμάμαι, είχαμε γυμναστική πρώτη ώρα και μετά μαθηματικά - τρόοοοομος!!

Μαρια Νικολαου είπε...

Eγώ μπορώ να πω μόνο μια καλησπέρα απόψε , γιατι ειμαι πονεμένη,χτυπημένη , συγχισμένη και γενικά ενα χάλι και δεν μπορω να συγκεντρωθώ?
Ομως παντα περνώντας απο δω μια καλησπερα σου την αφήνω .

Vasilis Simeonidis είπε...

Σαφώς έχεις δίκιο δυσλεξικέ!

Θετική στάση απέναντι στο αρνητικό μας δίνει αρνητικό αποτέλεσμα.

(μου μυρίζει "για όλα φταίν' οι δάσκαλοι)

musicbug είπε...

Sigoura paizei rolo i thetiki stasi, an to mpla mpla mpla den einai endiaferon omws kai me sygxrona paradeigmata tote eimaste sta idia akrivws kai den yparxei logos n'allaksei kati:-)

marian είπε...

Δύσκολα πραγματα ρωτάς!!
Με οδηγό το βιβλίο του μαθητή, όχι θετική στάση δεν αποκτάται απο τα παιδιά, αλλά και κάτι που πετύχαμε με άλλους τρόπους χάνονται κι αυτά!!
Τα παιδιά βαριούνται και αδιαφορούν με ότι τους δυσκολεύει.

καλό βράδυ!!!:)

Υ.Γ Μου άρεσε εκείνο το γ."η διδασκαλία από καλούς εκπαιδευτικούς!!!Αντε να δω ποιος θα αποφασίσει για τους καλούς και τους κακούς

Ανώνυμος είπε...

Θυμάμαι στη Διδακτική των Φυσικών επιστημών ότι μας τόνιζαν πως τα παιδιά έρχονται στο σχολείο με ιδέες και πεποιθήσεις για τα περισσότερα φυσικά φαινόμενα .Στόχος μας είναι μέσω κτάλληλων δραστηριοτήτων , πειραμάτων και χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, πέραν των εγχειριδίων, να καθοδηγήσουμε τα παιδιά να αλλάξουν αυτές τις προ-επιστημονικές αντιλήψεις οικοδομώντας μόνα τους τη γνώση. Τώρα ξαναγυρίζουμε στην αποκαθέδρας διασκαλία;
Ωραία! Και ποιος θα κρίνει, αν εγώ ή εσύ είμαστε καλοί εκπαιδευτικοί;...Κάτι βρωμάει εδώ, Δυσλεξικέ.

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Καταρχήν για να εκφέρουμε κρίσεις πρέπει να περιμένουμε να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα αυτά και από άλλες ερευνητικές ομάδες.

Πάντως πέρα από αυτά, δυσλεξικέ δάσκαλε, και εμένα μου ξίνισαν στην αρχή αυτά τα πορίσματα. Ωστόσο, όταν το σκέφτηκα καλύτερα, μου φάνηκαν λογικά. Εξηγούμε:

Η άμεση διδασκαλία δεν σημαίνει απαραίτητα και καθέδρας διδασκαλία. Δείτε, για παράδειγμα, αυτό το βιντεάκι για να καταλάβετε τι εννοώ.

Επιπλέον το συμπέρασμα ότι η διδασκαλία εξαρτάται από την ποιότητα του δασκάλου και όχι της μεθόδου πρέπει μάλλον να μας χαροποιεί, καθώς στην πραγματικότητα αυξάνει το κύρος μας.

Συμπερασματικά θα έλεγα πως αυτό που απαιτείται πλέον στη σύγχρονη διδασκαλία είναι μια ποικιλία διδακτικών μεθόδων και σωστή εκπαίδευση των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.

The Gasbird Familly είπε...

Στην τάξη του μεγάλου,ο δάσκαλος παρουσιάζει την έκρηξη ηφαιστείου.. βιωματικά.Η πιτσιρικαρία παρακολουθεί με θρησκευτική ευλάβεια κι ενώ χτυπάει το κουδούνι κανείς δεν κινείται διότι περιμένουν την έκρηξη!Διαφορετικά μάλλον με το ένα πόδι έξω απ'την τάξη θα ήταν.

Artanis είπε...

Καλημέρα Δάσκαλε, φιλιά από ΝΖ...
(Είμαι άσχετη με το ζήτημα, όπως κατάλαβες...)

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Θείε,και μενα μου χει τύχει να διδάξω μαθηματικά υστερα από γυμναστική και δεν ήταν ότι καλύτερο...

Γεια σου , Μαρία!!! Ελπίζω να είσαι καλύτερα τώρα!

as eon, λες τελικά για όλα να φταίνε οι δάσκαλοι;;; Διόλου απίθανο... :)

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , bug! Η θετική στάση παίζει ρόλο σε όλα τα θέματα! Το ζητημα είναι ,όμως, πώς θα την αποκτήσουμε...

Γεια σου , Marian! Για τους καλούς εκπαιδευτικούς θα αποφασίσουν οι "καλοί" αξιολογητές!!! χαχαχαχα(πλακα κάνω...)

Πέμπτη εποχή,τα ιδια ελεγαν και σε μας! Κονστρουκτιβισμός νομίζω λεγεται η μεθοδος που αναφέρεις... Τελικά , δεν υπάρχει μια και μοναδική μέθοδος. Όλες μπορουν και πρέπει να χρησιμοποιηθούν...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Οδυσσεα , συμφωνω με όλες τις παρατηρήσεις σου!!! Το βιντεάκι πολύ καλό! Πιστευω ότι θα τραβούσε την προσοχή των μαθητών.

Οικογένεια, καταλαβαίνω απόλυτα αυτό που περιγράφεις!!!

Γεια σου , Artanis! Πολλα φιλια στη ΝΖ!!! Μη νομίζεις,και γω άσχετος είμαι κατα βάθος...!!! :)

Stergios Nastopoulos είπε...

Μπορεί να είναι κι έτσι. Ενας βαριεστημένος δάσκαλος, ένας δάκαλος που κάνει "αγγαρεία" τη δουλειά του στην τάξη, διεκπεραιώνει μια "περάτωση της ύλης", ό,τι και να κάνει το ίδιο αποτέλεσμα θα έχει. Αλλά: "Μια φορά κελαηδάει ο δάσκαλος" έλεγε ένας παλιός και αγαπητός συνάδελφος, συνταξιούχος και ευτυχισμένος παππούς τώρα. Ειν' αλήθεια: ΔΕΝ σου βγαίνουν όλες οι ώρες ίδιες. ΔΕΝ μπορείς να είσαι "καλός" 4-5 ώρες το 24/ωρο, performer εμψυχωτής και διευκολυντής, διεκπεραιωτής της ύλης του Υπουργείου και ταυτόχρονα, γραμματέας σε εξωδιδακτικά, προετοιμασία για την επόμενη κλπ. ΔΕΝ γίνεται, είναι φυσιολογικό. Ακόμη: ΔΕΝ ασκολείται το ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ για την ποιότητα στη διδασκαλία. ΔΕΝ σου παρέχει όλα τα μέσα, κι αυτά που σου δίνει τα δίνει με δικά του κριτήρια. Να σκεφτείς, μου στείλανε Συσκευή Φωτοηλεκτρικού φαινομένου, άχρηστη μιας και το φαινόμενο δεν διδάσκεται, 8 κομμάτια, και δεν έχω ένα laptop να δείξω μια διαφάνεια. ΔΕΝ το ενδιαφέρει αν το μάθημα δεν θα το παρακολουθήσει κανένας στην πράξη, όπως συμβαίνει στα ενδοσχολικά, μη Πανελλαδικά εξεταζόμενα, τα παιδιά διαβάζουν εκείνη την ώρα για το απογευματινό φροντιστήριο, κι έγω το ίδιο θα'κανα στη θέση τους. ΔΕΝ υπάρχει ανατροφοδότηση από τους μαχητές στην τάξη προς το Υπουργείο, οι σχολικοί σύμβουλοι βρήκανε μια θέση και "λουφάρουν". Και φυσικά, ΔΕΝ υπάρχει καμιά δυνατότητα αποφάσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο συγκεντρωτισμός στο έπακρο. Το μόνο που "σώζει" την κατάσταση είναι οτι μέσα στην παθογένεια του Ελληνικού κράτους υπάρχει και η αδυναμία ελεγχου προς τα κάτω, άρα μπορείς να "ξεφύγεις", να κάνεις το δικό σου, αρκεί να μη σε "πάρουν" χαμπάρι, θέλει τέχνη να ξεφύγεις από τον "ιστό της αράχνης".

xomeritis είπε...

Χρειάζεται και καλό οικογενειακό περιβάλλον που να ενισχύει την έφεση για μάθηση και περιέργεια του παιδιού.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , Στέργιε! Δικιο έχεις σε όλα αυτα που αναφέρεις! Η καλη διαθεση από τη μεριά του εκπ/κού και η ορεξη για δουλειά ειναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να ξεπερνά τις καθημερινές δυσκολίες και να κεντρίζει (όσο μπορεί...) ο ενδιαφέρον των μαθητών! Από το Υπουργείο -όπως έχω ξαναγράψει- δεν περιμένω κάτι... Μου αρκει να μην κάνει τα πράγματα χειρότερα!!!

Thomas,η σημασία του οικογενειακού περιβάλλοντος ειναι τεράστια , αλλα πρέπει και το σχολικο περιβάλλον να μην καταστρέφει αυτή την εφεση!!!

Xrysostomos είπε...

O Οδυσσέας λέει "Καταρχήν για να εκφέρουμε κρίσεις πρέπει να περιμένουμε να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα αυτά και από άλλες ερευνητικές ομάδες"

Τα αποτελέσματα αυτά έχουν ήδη επιβεβαιωθεί και από άλλες ερευνητικές ομάδες. Αμέσως μετά τη δεκαετία του 60 (οπότε και πρωτοεφαρμόστηκαν, στην Αμερική) οι διδακτικές προτάσεις που έβαζαν μέσα τους μπόλικο πείραμα, έδειξαν ότι δεν είχαν τα αποτελέσματα που οι σχεδιαστές τους περίμεναν.

Και η εξήγηση θα μπορούσε να είναι και απλή.

Ας μην παρασυρόμαστε από τις δικές μας προτιμήσεις. Ολοι θέλουμε πείραμα, αλλά εμείς είμαστε οι διδάσκοντες, δεν είμαστε οι μαθητές.

Οι μαθητές δηλαδή δεν είναι επιστήμονες και το γεγονός ότι με τα πειράματα τη βρίσκουν κάτι τύποι που ονομάζονται επιστήμονες, μπορεί να τους αφήνει αδιάφορους...

Δεν υπερασπίζομαι τα διδακτικά εγχειρίδια, απλά δηλώνω ότι και τα πειράματα δεν είναι πανάκεια.

Μου άρεσε η φράση "Αν και δυσκολεύομαι να αποδεχτω 100% τα αποτελέσματα της έρευνας σχετικά με τις μεθόδους διδασκαλίας , θα συμφωνήσω απόλυτα με το ότι..., γιατί δείχνει ότι ο δυσλεκτικός δάσκαλος ψάχνεται.

Προτείνω να συνεχίσεις το ψάξιμο και να εστιάσεις περισσότερο στις θετικές στάσεις, παρά στα εντυπωσιακά πειράματα...

Καλή συνέχεια