15/3/08

Μια ...πρωτότυπη ιδέα! (νούμερο 2)



Πριν από ένα μήνα δημοσίευσα ποστ όπου έγραφα για έναν Ισπανό δήμαρχο , ο οποίος είχε αποφασίσει να δίνει 1€ ανά ώρα στους μαθητές , που θα πήγαιναν στις βιβλιοθήκες και θα διάβαζαν.

Τώρα, ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσω τη «φυσική» συνέχεια εκείνης της δημοσίευσης!

Αυτή τη φορά ,όμως, θα φύγουμε από την Ισπανία και θα ταξιδέψουμε μέχρι τις Η.Π.Α. και συγκεκριμένα στη Νέα Υόρκη.

Εκεί , λοιπόν, φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος η ιδέα, οι μαθητές να πληρώνονται όταν τα πηγαίνουν καλά σε συγκεκριμένα τεστ! Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που βρίσκεται σε πειραματικό στάδιο και προβλέπει bonus ακόμα και για τους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές των σχολείων. Η ιδέα ανήκει σ’ έναν οικονομολόγο (!) του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ , ο οποίος πιστεύει ότι τα σχολεία αξίζει να δοκιμάσουν το πρόγραμμά του.

Ασφαλώς , υπάρχουν και οι αντίθετες απόψεις που λένε ότι οι μαθητές δεν πρέπει να πληρώνονται για να μαθαίνουν , αλλά να μαθαίνουν για τη «χαρά της γνώσης»!

Ας δούμε ,όμως, τις γνώμες κάποιων ανθρώπων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό:

Η διευθύντρια ενός Γυμνασίου στο Μπρόνξ λέει: «τα σχολεία πλέον ανταγωνίζονται το δρόμο. Κάθε μαθητής μπορεί πολύ εύκολα να βγει στο δρόμο και να βγάλει 50 $ με παράνομο τρόπο. Πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό.» Επιπλέον , οι καθηγητές του σχολείου λένε ότι έχουν παρατηρήσει μια αλλαγή των μαθητών προς το καλύτερο από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα.

«Και οι μαθητές τι λένε;» , ακούω να ρωτάτε…

Οι μαθητές ,λοιπόν, λένε ότι «η χρηματική ανταμοιβή για τα καλά αποτελέσματα κάνει το σχολείο πιο ελκυστικό και τις καλές επιδόσεις κοινωνικά αποδεκτές»!!!

Είπατε τίποτα;;;

Από τη μια σκέφτομαι ότι αυτό το πρόγραμμα είναι εντελώς επικίνδυνο , αλλά από την άλλη λέω πως έτσι όπως έχουμε καταντήσει τα σχολεία ίσως και οι μαθητές να έχουν δίκιο που δεν ασχολούνται ή δεν ενδιαφέρονται. Ήδη από το Δημοτικό τα φορτώνουμε με ανούσιες γνώσεις , τεστ και βαθμούς που μόνο ελκυστικό δεν κάνουν το σχολείο στα μάτια των παιδιών. Είναι , άραγε, το χρήμα η απάντηση;

Η γνώμη μου είναι πως αυτά τα χρήματα θα ήταν καλύτερο να δοθούν στα σχολεία για να εμπλουτίσουν τις μεθοδους διδασκαλίας και για να γίνει το σχολείο πιο ουσιαστικό και πιο ενδιαφέρον για τους μαθητές. Διαφορετικά , αν δηλαδή επικρατήσουν τακτικές όπως η προαναφερθείσα, προβλέπω να ανατρέφουμε πολίτες που το μοναδικό τους κίνητρο να κάνουν οτιδήποτε θα είναι το χρήμα!

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στην εφημερίδα The New York Times.

19 σχόλια:

Artanis είπε...

Καλησπέρα Δάσκαλε...Από αυτήν τη πλευρά, δηλαδή για να προστατευτούν τα παιδιά από τις συμμορίες και τα ναρκωτικά, πιστέυω οτι υπάρχει μία λογική βάση...Μακάρι βέβαια να ήταν αλλιώς τα πράγματα, αλλά αυτή είναι η Αμερική...Ίσως αν αυτά τα παιδιά, έστω και επί πληρωμή μάζευαν καλούς βαθμούς και περνούσαν στο κολλέγιο, δεν θα καλυτέρευαν τη ζωή τους...Όμως θα σου πω και το εξής: Όταν ένας γονιός δελεάζει το παιδί του να πάρει βαθμούς ή να περάσει σε μία σχολή, με μηχανάκια, αυτοκίνητα κτλ, δεν είναι εκπαίδευση επί πληρωμή;

Μαρια Νικολαου είπε...

Τι να σου πω.. πραγματικα δυσκολο να χει κανεις αποψη σε κατι τετοιο που εχει να κανει με ταπαιδια ολου του κοσμου..
Καλημερα Δάσκαλε
Τι θα ακουσουμε ακομη δεν ξερω

Μαρια Νικολαου είπε...

Aλλαγη του link μου

www.singtherain.blogspot.com

Xrysostomos είπε...

"Η ιδέα ανήκει σ’ έναν οικονομολόγο"

Καλά... Σε τί άλλο θα ανηκε;

Η διευθύντρια ενός Γυμνασίου στο Μπρόνξ λέει: «τα σχολεία πλέον ανταγωνίζονται το δρόμο. Κάθε μαθητής μπορεί πολύ εύκολα να βγει στο δρόμο και να βγάλει 50 $ με παράνομο τρόπο. Πρέπει να κάνουμε κάτι γι’ αυτό.

Όχι, δεν πρέπει "να κάνουμε κάτι για αυτό". Δεν είναι δική μου αρμοδιότητα η αντιμετώπιση των συμμοριών, συγγνώμη. Εγώ είμαι εκπαιδευτικός.

Αν η κοινωνία γύρω από τα σχολεία είναι σκάρτη, ας αγχωθούν περισσότερο όσοι έχουν ευθύνες για τη λειτουργία της. Οι πολιτικοί δηλαδή. Μπορεί και ο εκπαιδευτικός να βοηθήσει, αλλά όχι και να είναι αυτός που θα βγάλει το φίδι από την τρύπα! Άκου "πρεπει να κάνουμε κάτι για αυτό"!

Λοιπόν.

Εξοργίζομαι με τέτοια δημοσιεύματα (των times εννοώ, όχι το ποστ σου dysdaskale ;-).

Αν οι μαθητές δεν έχουν ενδιαφέρον για το σχολείο και εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε το σχολείο καλύτερο ώστε να αλλάξουν στάση, τότε απλά ας το παραδεχτούμε κι ας τελειώνουμε. Ας παραδεχτούμε ότι αποτύχαμε.

Τί είναι δηλαδή η σχολική αποτυχία; Νούμερο σε στατιστικές για να πληρώσουμε και να το βελτιώσουμε;

Να ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας ότι η μάθηση είναι δικαίωμα, δεν είναι υποχρέωση.

Για τους ίδιους λόγους δηλαδη που ένας εκπαιδευτικός που κάνει τη δουλειά του μόνο για τα λεφτά είναι σκάρτος, για τους ίδιους λόγους θα είναι σκάρτος και ένας μαθητής που μαθαίνει επειδή τον πληρώνουν.

Και να μη μπαίνουμε στο τριπάκι "να το συζητήσουμε". Να αντιταχθούμε σε αυτό απ'την αρχή.

Ήμαρτον

ΥΓ. Προς artanis:
"Όταν ένας γονιός δελεάζει το παιδί του με μηχανάκια, αυτοκίνητα κτλ, δεν είναι εκπαίδευση επί πληρωμή;"

Είναι. Γι' αυτό είναι και εξίσου σιχαμερό.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Artanis

Καλησπέρα! Συμφωνώ μ' αυτά που λες αλλά για τις συμμορίες και τα ναρκωτικά υπεύθυνη είναι η αστυνομία , όχι το σχολείο! Το σχολείο ,βέβαια, οφείλει να ευαισθητοποιεί και να ενημερώνει τα παιδιά για τους κινδύνους που ενέχονται σε τέτοιες παράνομες δραστηριότητες.

Και το παράδειγμα που αναφέρεις με το αυτοκίνητο είναι μια μορφή δωροδοκίας. Καλύτερα θα ήταν να υπάρχουν εσωτερικά κίνητρα για μάθηση και βελτίωση και όχι μόνο έξωτερικά.

Ασχετον! Το ψευδώνυμο Αrtanis έχει σχεση με γνωστό τραγουδιστή;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Μαρία

Καλησπέρα!
Δίκιο έχεις! Μερικές φορές μ' αυτά που ακούμε και διαβάζουμε δεν ξέρουμε τι να σκεφτούμε!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Χrysostomos

Και μένα η ανάμειξη του οικονομολόγου μου φάνηκε ύποπτη...
Πάνε να μας πείσουν ότι η λύση σε όλα είναι το χρήμα! Και μάλιστα προσπαθούν να το περάσουν από τις πολύ μικρές ηλικίες.

Κατανοητή η οργή σου! Αντί να δίνουν λεφτά να βελτιωθούν τα σχολεία και να γίνουν πιο ενδιαφέροντα τα μαθήματα δωροδοκούν τους μαθητές! (φαίνεται θα τους κοστίζει λιγότερο...)

Κοίτα στο mail σου.

Artanis είπε...

Υπάρχει τραγουδιστής μ' αυτό το όνομα; Δεν έχω ιδέα...Εγώ μια "φουσκωμένη" εισαγώμενη τραγουδίστρια (Αρτάνι ή Αρτάνη), ξέρω, που αναδείχτηκε από το ριάλιτι των τραγουδιστών, αλλά δε νομίζω να έχει ιδέα τί σημαίνει το όνομα, είτε στα Αρχ.Ελληνικά, είτε στη γλώσσα Κουένυα (Τόλκιν) απ' όπου το ανέσυρα εγώ, ως επακριβή μετάφραση του βαφτιστικού μου ονόματος...Εκείνη δηλώνει οτι είναι το όνομα μιας νύμφης..., άσχετο...Στα Αρχαία σημαίνει βρόγχος, ή γάτζος, ή κόμπος και είναι ναυτικός όρος, δεν υπήρχε Ναϊάδα μ' αυτό το όνομα...Ο Τόλκιν ήταν 5γλωσσος και μία από αυτές τις γλώσσες ήταν και τα Αρχ.Ελληνικά, οπότε πιθανότατα να το ανακάλυψε έτσι αυτό το όνομα, και το χρησιμοποίησε ως 1ο κύριο όνομα της Γκαλάντριελ (Άρχοντας των Δαχτυλιδιών), το άλλο ήταν το "Νέργουεν"...
Αυτά τα ολίγα για το "Αρτάνις"...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Artanis

Ενδιαφέροντα! Δεν έχω ασχοληθεί καθόλου με τον Τολκιν. Σου απάντησα στο μπλογκ σου.

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Αν αποφασίσεις να ασχοληθείς με τον Τόλκιν να διαβάσεις τα έργα του στα αγγλικά. Στα ελληνικά είναι άθλια.

Artanis είπε...

Eντάξει, μ' αρέσει ο Τόλκιν και δεν το κρύβω, αλλά δεν έφτασα στο σημέιο να πηγαίνω στα ειδικά φροντιστήρια να μάθω την κουένυα και τη σινταρίν, αν και λόγω του οτι μαθαίνω εύκολα τις ξένες γλώσσες, απέχτησα και κάποια γνώση λεξιλογίου, αλλά περισσότερο ακόμα, ανακάλυψα πολλές συνδέσεις τής ιστορίας αυτής με την πραγματικότητα, που αφορά τη μυθολογία ορισμένων λαών, τη γεωγραφία τους, στοιχεία του πολιτισμού τους, επιρροές από άλλους, κλπ. Νομίζω αυτό έχει σημασία τελικά, το υπόβαθρο..., η απομυθοποίηση...

Flora είπε...

Αχ, φίλε μου δάσκαλε!
Η εκπαίδευση δεν πρέπει να "τάζει" ο,τιδήποτε, γιατί καλλιεργεί μισθοφοράκια, άχρηστα για δημιουργική παραγωγή.
Οφείλει να ...εμπνέει. Όσους μπορέσει.
Κι εδώ είναι που πρέπει να κάνουμε όλοι μας την αυτοκριτική μας...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Odysseas

Αν ποτέ το πάρω απόφαση , θα θυμηθώ τη συμβουλή σου.

@Artanis

Πάντως , πρέπει να είναι αξιόλογα τα βιβλία του. Έχω ακούσει καλά λόγια κι από άλλους!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@flora

Συμφωνώ απόλυτα! Ζώντας ,όμως, σε μια χρησιμοθηρική εποχή , το χρήμα είναι αυτό που θα αντικαταστήσει τα πάντα. Δυστυχώς...

Η εκπ/ση πρέπει να εμπνέει και να οραματίζεται! Ίσως ακούγεται ρομαντικό , αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι διαφορετικό!

Artanis είπε...

Εντάξει, ένα παραμύθι σε συνέχειες είναι, που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά...Κι εκείνος για τα παιδιά του το έγραφε, και το έστελνε τμηματικά στην οικογένειά του, που τον περίμενε να γυρίσει από τον πόλεμο και να μάθει τα νέα του...
Καλημέρα κιόλας...

Roadartist είπε...

Δάσκαλε..είμαι λίγο ρομαντική σε όλα αυτά.. Ο άνθρωπος πρέπει να μάθει να διαβάζει για τη "χαρά της γνώσης", να "ερωτεύεται" το κείμενο..Αν το μάθεις απο μικρό στη δίψα του χρήματος .. ζήτω που καήκαμε. Είμαι κάθετα αρνητική..
Όλο αυτό προωθεί ένα μέλλον βασισμένο στο κυνήγι του εύκολου χρήματος, σαν να του διδάσκει οτι το χρήμα ειναι το πλεον σημαντικό και μάλιστα απο τόσο μικρή ηλικία. Οχι καλύτερα ας δίνονταν αυτά τα χρήματα οχι στους μαθητές, αλλά στην καλύτερη στελέχωση των σχολειων, στην αύξηση των βιβλιοθηκών, σε διοργώνωση όμορφων εκδηλώσεων, που θα προσέλκυαν εκεί τα παιδιά.
Στην Αμερική έχουνε ήδη θεοποιήσει το χρήμα προ πολλού..

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Artanis

Καλησπέρα!

@Roadartist

Καλλιτέχνιδα, συμφωνώ απόλυτα με τις απόψεις σου! Ας βρουν άλλους τρόπους να ενισχύσουν τη θετική συμπεριφορά και τις καλές επιδόσεις των μαθητών. Το ανησυχητικό είναι πως αν οι μαθητές κινητοποιηθούν από τέτοιου είδους ανταμοιβές , κάποιοι θα θελήσουν να τις γενικεύσουν...

Roadartist είπε...

Δάσκαλε πάλι άλλαξες avatar?? Το ένα καλυτερο απο το άλλο όμως.. :)

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , καλλιτεχνιδα! Ψάχνω να βρω κάτι που να μου αρέσει. Προς το παρόν μ' αρέσει αυτό το avatar , αλλά δεν ξέρω πόσο θα το κρατήσω...