1/3/08

Προβλήματα μνήμης


«Το ξέχασα!» «Έχω διαβάσει αλλά δεν το θυμάμαι.» «Πότε το είπαμε;»

Μη μου πείτε ότι δεν έχετε ακούσει ποτέ σας αυτές τις φράσεις… Αποτελούν γνωστές δικαιολογίες , που ακούμε συχνά στη σχολική αίθουσα, αλλά μήπως τελικά δεν είναι δικαιολογίες;

Έρευνα που διεξήχθη στη Μεγάλη Βρετανία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο ένας στους 10 μαθητές παρουσιάζει προβλήματα μνήμης. Η έρευνα αναφέρει πως το σχετικό πρόβλημα σπάνια εντοπίζεται από τους εκπαιδευτικούς και ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές χαρακτηρίζονται ως αφηρημένοι ή απρόσεχτοι.

Το πρόβλημα εστιάζεται στη μνήμη εργασίας (working memory) , η οποία περιλαμβάνει δεξιότητες όπως η ανάκληση νέων ονομάτων , τηλεφωνικών αριθμών και προφορικών οδηγιών.

Οι ερευνητές προτείνουν να γίνεται συχνή επανάληψη των οδηγιών , να χρησιμοποιούμε απλά λόγια και μικρές προτάσεις και να «σπάμε » κάθε διδακτικό στόχο σε μικρότερους.

Η έρευνα έγινε στη Μεγάλη Βρετανία , αλλά πιστεύω πως αν γινόταν και στην Ελλάδα θα κατέληγε σε παρόμοια συμπεράσματα. Έχω δει αρκετούς μαθητές και μαθήτριές μου να ξεχνούν και τα πιο απλά πράγματα , οπότε έχω πάψει από καιρό να πιστεύω ότι είναι απλά απρόσεχτοι ή αδιάφοροι. Συνήθως , είναι οι ίδιοι μαθητές και άρα δεν μπορεί να είναι τυχαίο. Επιπλέον , έχω παρατηρήσει ότι η αδύναμη μνήμη πολλές φορές συνυπάρχει με μαθησιακές δυσκολίες , οπότε η κατάσταση περιπλέκεται επικίνδυνα…

Αν ,λοιπόν, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι άλλο για να βοηθήσουμε τους συγκεκριμένους μαθητές , τουλάχιστον ας μην είμαστε τόσο δύσπιστοι την επόμενη φορά που θ’ ακούσουμε τις γνωστές δικαιολογίες(;)…

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το διαβάσετε στο BBC News.

Καλό μήνα!

4 σχόλια:

Artanis είπε...

Καλημέρα Δάσκαλε...Εγώ πάντως, θυμόμουνα μόνον εκείνα που με ενδιέφεραν..., ή μου άρεσαν...Όσο για το προηγούμενο θέμα, μέσες- άκρες τα θυμόμουνα, τα συμπλήρωσα και με μια ματιά στον Πάπυρο-Larousse...Έ, δεν είμαι και η Δομή, αν θυμάσαι μια παλιά διαφήμιση...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Καλησπέρα ,Αrtanis! Όταν κάτι μας αρέσει είναι πιο εύκολο να το συγκρατήσουμε. Σκέψου ,όμως, ότι υπάρχουν κάποιοι μαθητές που στην Δ' Δημοτικού δεν μπορούν να θυμηθούν τη σειρά των μηνών ή ποιοι μήνες ανήκουν σε ποια εποχή... Για τους μήνες τα παιδιά ακούνε και μαθαίνουν από το νηπιαγωγείο ή και πιο πριν. Λες να μην τους αρέσουν οι μήνες και δεν τους έχουν μάθει ή μήπως κάτι δεν πάει καλά με τη μνήμη τους; Τη Δομή τη θυμάμαι , αλλά εγώ είχα τη "Για σας παιδιά" !!!

Xrysostomos είπε...

Τί είπαμε ότι έλεγε αυτό το ποστ?

Χωρίς πλάκα τώρα, δεν ξέρω αν κάτι τέτοιο υπερασπίζει τους μαθητές, αλλά κι εγώ έχω έντονα προβλήματα μνήμης.

Οι παρεξηγήσεις με ανθρώπους που έχουμε γνωριστεί και εγώ δεν τους θυμάμαι, ας πούμε, δεν είναι και λίγες.

Οι μόνες πληροφορίες πάντως τις οποίες δύσκολα ξεχνάω είναι όλα όσα έχω διδάξει. Μήπως τελικά κάνω αυτή τη δουλειά από προσωπική ανάγκη;!;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Χρυσόστομε, βλέπω ξαναμπήκες δυναμικά στο "παιχνίδι"! Καλά έκανες!

Η μνήμη είναι βασική προϋπόθεση για τη μάθηση ,αλλά μήπως η δική σου περίπτωση είναι επιλεκτική αμνησία;;; :)

Αυτό που λες είναι σωστό. Όταν θέλεις να μάθεις κάτι καλά , δίδαξε το!!!