10/5/08

Ελλάδα - Φινλανδία σημειώσατε Χ



Τα τελευταία χρόνια πολύς ντόρος γίνεται για το εκπαιδευτικό σύστημα της συμπαθούς Φινλανδίας. Η Φινλανδία έτσι , η Φινλανδία αλλιώς , η Φινλανδία παραλλιώς και δε συμμαζεύεται…

Αιτία για όλες αυτές τις συζητήσεις περί φινλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι τα αποτελέσματα του παγκόσμιου μαθητικού διαγωνισμού PISA, στον οποίο οι Φινλανδοί μαθητές πρωτεύουν σε τομείς όπως η κατανόηση κειμένου , τα μαθηματικά και οι φυσικές επιστήμες. Αντιθέτως , οι δικοί μας μαθητές δε φαίνεται να τα πάνε πολύ καλά (για να το θέσω κομψά!!!) κι αυτό δείχνει να ανησυχεί τους εγχώριους ανευθυνουπεύθυνους…

Προσωπικά , οι συγκρίσεις τέτοιου είδους μου φαίνονται ενδιαφέρουσες , αν και δεν πιστεύω ότι μπορούμε να εξάγουμε κάποια ασφαλή κι εφαρμόσιμα συμπεράσματα.

Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι το γεγονός ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα συγκρίνονται μόνο με βάση τις επιδόσεις των μαθητών σε κάποια γνωστικά αντικείμενα. Το σχολείο ,δηλαδή, αντιμετωπίζεται ως θεσμός παροχής γνώσεων και τίποτα άλλο!

Δεν υποτιμώ καθόλου τη σπουδαιότητα της απόκτησης γνώσεων , αλλά
νομίζω πως το σχολείο πρέπει να παρέχει ευρύτερη παιδεία και να μην είναι μόνο βαθμοί και εξετάσεις. Επιπλέον , σ΄ αυτούς τους διαγωνισμούς PISA ποτέ δε φαίνεται τι σκέφτονται ή τι νιώθουν οι μαθητές για το σχολείο!

Με μεγάλη έκπληξη , λοιπόν, ανακάλυψα μία παλιότερη έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που αποκαλύπτει τι νιώθουν οι μαθητές για το σχολείο σε 35 χώρες. Μέσα στις πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις υπάρχει και μία (σελ. 36) που ρωτάει τους μαθητές πόσο τους αρέσει το σχολείο. Οι πιθανές απαντήσεις είναι τέσσερις:

Μου αρέσει πολύ.
Μου αρέσει λίγο.
Δε μου αρέσει.
Δε μου αρέσει καθόλου.

Τα αποτελέσματα ,λοιπόν, στους 11χρονους μαθητές είναι τα εξής:

Μου αρέσει πολύ δήλωσαν:

1.Σκόπια (κορίτσια 89,1% - αγόρια 83,4%)
2.Μάλτα (κορίτσια 61,6% - αγόρια 62,5%)
3.Αυστρία ( κορίτσια 60,4% - αγόρια 59,8%)
4.Ελλάδα ( κορίτσια 55,2% - αγόρια 48,1%)



34. Φινλανδία (κορίτσια 12,7% - αγόρια 8,4%)



Ακολουθούν τα αποτελέσματα στους 15χρονους:

Μου αρέσει πολύ δήλωσαν:

1.Σκόπια (κορίτσια 57,9% - αγόρια 52,0%)
2.Σλοβενία (κορίτσια 36,1% - αγόρια 35,3%)
3.Ουγγαρία (κορίτσια 38% - αγόρια 21,8%)


18.Ελλάδα (κορίτσια 15,7% - αγόρια 13,9%)



35. Φινλανδία (κορίτσια 4,5% - αγόρια 4%)


Να ,λοιπόν, και μία έρευνα στην οποία η Ελλάδα προηγείται και η Φινλανδία πιάνει πάτο στην κυριολεξία! Μπορεί οι Φινλανδοί να μας περνάνε στo διαγωνισμό PISA αλλά και 'μεις τους "τρώμε" σ' αυτήν την έρευνα , οπότε είμαστε ισοπαλία!!! :)
Γιατί να προβληματιζόμαστε εμείς με τα αποτελέσματα του PISA και όχι οι αγαπητοί Φινλανδοί με τις απαντήσεις σε αυτή την έρευνα;

Δεν ξέρω για σας αλλά εγώ δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θέλω να μοιάσουμε στη Φινλανδία… !!!

Η σχετική έρευνα υπάρχει εδώ.

19 σχόλια:

Roadartist είπε...

Εμεις οι Ελληνες εχουμε μια νοοτροπία, να μη πολυπιεζομαστε, να μην εχουμε οργανωση και προγραμματισμο.. που ομως μελλοντικα δεν μας ωφελεί..
Το εκπαιδευτικο μας συστημα εχει τα χαλια του.. Το μελλον δυστυχως ειναι δυσοιωνο .. Η ανεργια καλπαζει και εχουμε φτασει στο σημειο να λεμε οτι πλεον το μονο αύριο που εχει ενας νεος με ικανοτητες..θα ειναι να βγει εκτος της Ελλαδας, εκτος της χωρας του για να καταξιωθει..για να έχει ένα καλό μέλλον. Διάβαζα ένα σχετικό άρθρο σήμερα στην εφημερίδα και πραγματικά απογοητεύτηκα. Μέχρι και ποστ σκέφτηκα να το κάνω.. :(
Καταλαβαινω το σκεπτικο σου...ομως η εκπαίδευση δυστυχώς έχει ελλείψεις απο παντού..

Artanis είπε...

Φίλε μου καλησπέρα...Δεν είναι ζήτημα νομίζω μόνο του διαφορετικού συστήματος εκπαίδευσης στις άλλες χώρες, ή της νοοτροπίας μας, σαν λαός, είναι και το γεγονός οτι δεν υπάρχει μια ενιαία πολιτική στην παιδεία, ένα σχέδιο που θα ακολουθηθεί από όλες τις κυβερνήσεις σ' αυτό τον τόπο...Το κάθε κόμμα που βγαίνει, κάνει και λέει τα δικά του, δεν υπάρχει συνέχεια στο έργο του ενός, επειδή έρχεται ο επόμενος και τα αλλάζει όλα...
Πάμε γενικώς κατά διαβόλου (εντός) αλλά διαπρέπουμε (εκτός), προφανώς λόγω των ιδιαίτερων ικανοτήτων των παιδιών να ανταπεξέρχονται στις δυσκολίες...Άμα έχεις γνωρίσει τα χειρότερα...

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Δυσλεξικέ δάσκαλε, πώς ερμηνεύει η έρευνα αυτές τις διαφορές;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@roadartist

Kαλλιτέχνιδα ,δεν έκανα αυτή την ανάρτηση για να δικαιολογήσω το ελληνικό εκπ. σύστημα. Σιγουρα έχει πολλά αρνητικά και χρειάζεται διορθώσεις. Ωστόσο,τα ελληνόπουλα που δηλώνουν ότι το σχολείο τους αρέσει πολύ είναι περισσότερα σε σύγκριση με τους Φινλανδούς(τελευταίοι στη σχετική λίστα) και σκέψου ότι το φινλανδικό εκπ. σύστημα θεωρείται από πολλούς πρότυπο(βλ. Γιαννάκου)!!!

Αν ,λοιπόν,το να βελτιωθεί το εκπ/κο μας σύστημα σημαίνει να γίνει περισσότερο αντιπαθές στους μαθητές ,τότε να μου λείπει...

Πραγματική βελτίωση για μένα θα ήταν το σχολείο να καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και παράλληλα να είναι αγαπητό από το μεγαλύτερο κομμάτι των μαθητών!

Μπορεί,άραγε, να γίνει κάτι τέτοιο ή απλά κυνηγάμε χίμαιρες;;;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Αrtanis, θα συμφωνήσω μαζί σου γι' αυτό που λες σχετικά με την έλλειψη ενιαίας πολιτικής στα θέματα εκπαίδευσης. Ο καθένας που έρχεται αλλάζει τα προηγούμενα και σχεδόν πάντα το σύστημα των εισαγωγικών! (λες κι αυτό είναι το μόνο πρόβλημα μας...)

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Οδυσσέα, νομίζω πως το συσχετίζει με το βαθμό πίεσης που δηλώνουν τα παιδιά ότι δέχονται από το σχολείο. Όσο πιο μεγάλη είναι η πίεση ,τόσο λιγότεροι μαθητές απαντούν ότι το σχολείο τους αρέσει πολύ! Έχει και σχετικό πίνακα κάτω ακριβώς απ' αυτόν που αναφέρω στο ποστ. Αλλά νομίζω ότι κι αυτό δεν είναι απόλυτο...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@Odysseas

Επίσης , σημαντικό ρόλο παίζουν και οι καλές σχέσεις με τους συμμαθητές.

Artanis είπε...

Τώρα μόλις το κατάλαβα οτι άλλαξες άβαταρ...Τί ακριβώς βλέπω, όμως;
Είναι κάποιο κείμενο πάνω σε κίτρινο χαρτί; Επειδή δεν φαίνεται κάτι...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Artanis , δεν υπάρχει τίποτα γραμμένο! Είναι απλά μια κιτρινη κάρτα... Μερικές φορές ,μου αρέσουν τα πολύ εντονα χρώματα! Μαλλον έχει να κάνει με τη διάθεση μου που χθες δεν ήταν και στα καλύτερα της.

Artanis είπε...

Κίτρινη κάρτα όπως στο ποδόσφαιρο; Αφού δεν έβγαλες κόκκινη, δεν ανησυχώ...Καλό σου βράδυ..., Δάσκαλε- ρέφερι...

musicbug είπε...

Symfwnw oti den paizei rolo mono i epidosi kai oi vathmoi alla kai i epikentrwsi ston anthrwpino paragonta, mias kai ta paidia pou pane sxoleio kai oi ilikies tou einai krisimes, ki etsi xreiazete poly prosoxi. H ekpaideysi stin Ellada "vrwmaei" ap'to kefali distixws kai an ginoun kapoia pragmata tha ginoun me taxytita nekris xelwnas!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Artanis , μην το γελάς! Πολλές φορές χρειάζεται να κάνω το διαιτητή στην τάξη και βγάζω και κοκκινη!

Music bug, ταχύτητα νεκρής χελώνας;;;; Τέλειο!

Νομίζω ότι έπιασες την ουσία του ποστ. Οι άνθρωποι είναι πιο σημαντικοί από τους βαθμούς και τις επιδόσεις! Αν οι μαθητές αισθάνονται ευχαριστημένοι θα έχουν και τη διάθεση να προσπαθήσουν περισσότερο.(γνώμη μου)

musicbug είπε...

Akrivws opws to les! Thymamai ki emena sto sxoleio oti an sybathousa poly enan kathigiti kai mou ekane "klik" mou edine to kinitro na diavasw kai na prospathisw parapanw.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

music bug , νομίζω ότι πολλοί μαθητές λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο. Η καλή σχέση εκπαιδευτικού -μαθητή είναι ωφέλιμη για όλους, αν και δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση!

Xrysostomos είπε...

Η άποψη μου για το θέμα του PISA είναι συγκεκριμένη και είναι από αυτές που θα δυσκολευτώ να αλλάξω:

Το PISA είναι μια έρευνα που μετρά συγκεκριμένα "ατού" ενός εκπαιδευτικού συστήματος και δεν της καίγεται καρφί για οτιδήποτε άλλο. Κάτι που δεν γίνεται διαφορετικά: αν τύχει και μπλέξεις με εκπαιδευτική έρευνα, αυτό το γνωρίζεις από την πρώτη στιγμή: Δεν μπορείς να "μετρήσεις" τα πάντα, αυτό που μπορείς να κάνεις είναι απλά να δηλώσεις τί μετράς...

Και το PISA μετρά επιστημονικό & τεχνολογικό αλφαβητισμό. Ούτε τη νοημοσύνη των μαθητών, ούτε το πόσο καλά έχουν διαβάσει, ούτε το αν τους αρέσει το σχολείο.

Όχι δεν υπερασπίζομαι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, έχει κι αυτό ένα σωρό μειονεκτήματα.

Υπερασπίζομαι την άποψη που λέει ότι είναι γελοίο να βασίζεσαι σε οποιαδήποτε έρευνα και να κρίνεις ένα ολοκληρο εκπαιδευτικό σύστημα με βάση τα πορίσματά της...

Xrysostomos είπε...

Περισσότερες πτυχές της άποψής μου εδώ

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Χρυσόστομε , νομίζω ότι συμφωνούμε! Είσαι επιφυλακτικός με τέτοιες έρευνες , το ίδιο και 'γω. Αύτο που με πείραξε ιδιαίτερα ήταν η προσπάθεια που έγινε (ηθελημένα ή όχι)να μας πείσουν ότι το φινλανδικο είναι το σύστημα-πρότυπο!(εγώ τουλάχιστον αυτό εισέπραξα...)

Με την έρευνα που δημοσίευσα ήθελα να δείξω ότι υπάρχει κι άλλη όψη στο ίδιο νόμισμα... Δε θεωρώ ότι έχει το αλάθητο , αλλά είναι ενδιαφέρουσα!

Ανώνυμος είπε...

Το γεγονός ότι οι Φινλανδοί μαθητές πρωτεύουν στην κατανόηση κειμένου και στις θετικές επιστήμες σημαίνει τουλάχιστον ότι το σχολείο τους παρέχει κάποιες σημαντικότατες για την εποχή μας δεξιότητες, τις οποίες το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα προφανώς αδυνατεί να παράσχει. Σημειωτέον ότι εκεί δεν υπάρχουν φροντιστήρια και βέβαια τα παιδιά μαθαίνουν ξένες γλώσσες στο σχολείο τους χωρίς να σπαταλούν περιττό χρόνο και χρήμα στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, όπως γίνεται εδώ. Επιπλέον καλλιεργείται η κριτική σκέψη (και όχι η παπαγαλία) και υπάρχουν ευέλικτα αναλυτικά προγράμματα τα οποία διαμορφώνονται από τους δασκάλους σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών.
Οι δάσκαλοι είναι καλά καταρτισμένοι και οι μαθητές είναι υπεύθυνοι από μικρή ηλικία, καθώς μιλάμε για μια κοινωνία πολύ ωριμότερη από τη δική μας η οποία δίνει βάση στην ανεξαρτητοποίηση του ατόμου και τον απογαλακτισμό του από την οικογένεια.

Επίσης η εκπαίδευσή τους είναι συνδεδεμένη με την επιχειρηματικότητα και με το επαγγελματικό γίγνεσθαι, ώστε οι μαθητές όταν αποφοιτούν να μην είναι αποκομμένοι από την αγορά εργασίας. Το ότι μια χώρα με το μισό πληθυσμό της Ελλάδας και χωρίς φυσικούς ενεργειακούς πόρους διαθέτει υψηλή τεχνολογία αιχμής και παρουσιάζει μια διεθνώς ανταγωνιστική οικονομία τα λέει όλα.
Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν ξέρω αν είναι το καλύτερο στον κόσμο και αν είναι δικαιολογημένος ο ντόρος που γίνεται, πάντως το αντίστοιχο ελληνικό (αναχρονιστικό, δογματικό, θεοκρατικό, "παπαγαλιστικό", βαθμοθηρικό) έχει πάρα πολλά να πάρει από το πρώτο.

daskalos είπε...

Δάσκαλε, θα σου στείλω ένα μέιλ να σε ρωτήσω κάτι,απλά γράφω και σχόλιο για να το δεις σίγουρα.