Πριν από λίγους μήνες συζητούσα με τον πατέρα ενός μαθητή μου και του είπα ότι το παιδί (Δ’ Δημοτικού) παρουσιάζει κάποιες δυσκολίες στη γραφή , την ανάγνωση , την οργάνωση και τη συγκέντρωση που δε δικαιολογούνται ούτε από την ηλικία ούτε από το νοητικό δυναμικό του. Του έδωσα μάλιστα και το τηλέφωνο να επικοινωνήσει με το ΚΔΑΥ (Κέντρο Διάγνωσης Αξιολόγησης Υποστήριξης) της περιοχής για να κλείσει κάποιο ραντεβού , αν ήθελε.
Την προηγούμενη εβδομάδα ήρθε στο σχολείο η μητέρα του μαθητή και βέβαια της είπα όλα αυτά που είχα συζητήσει με το σύζυγό της και τη ρώτησα αν είχαν κάνει κάτι ή εάν σκόπευαν να κάνουν κάτι.
Η απάντηση της ήταν αποστομωτική: «Α , μπα! Ο Χ. δεν έχει καμιά μαθησιακή δυσκολία είναι απλά τεμπέλης. Τον ξέρω πολύ καλά.»
Μετά απ’ αυτό , εγω μαζεύτηκα και άρχισα να λέω τα τυπικά που λέμε οι δάσκαλοι : «Να προσπαθεί περισσότερο , να διαβάζει περισσότερο» κτλ.
Δυστυχώς , δεν είναι η πρώτη φορά που συναντώ τέτοια αντιμετώπιση. Πάλι πριν δύο χρόνια σε παρόμοια συζήτηση , η μητέρα ενός μαθητή με κατηγόρησε ότι «του έχω βγάλει το όνομα»!!!. Μάταια προσπαθούσα να της εξηγήσω τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες και ότι δεν είναι κακό να το ψάξει το θέμα. Ήταν ανένδοτη! Εννοείται ότι δεν ξαναείπα τίποτα και περιορίστηκα στα τυπικά.
Τρίτο περιστατικό πριν από πέντε χρόνια στο ιδιωτικό. Η μητέρα της μαθήτριας δύσπιστη. «Μα την ξέρω την κόρη μου , είναι απλά τεμπέλα. Το ίδιο μου λέει και η δασκάλα που έχω στο σπίτι!!!» (ας μη σχολιάσω τη «συνάδελφο»…) Είναι τυχαίο άραγε που το κοριτσάκι αυτό (Β’Δημοτικού) συχνά πυκνά μου έλεγε: «Εγώ κύριε είμαι τεμπέλα»;;;
Και στις τρεις περιπτώσεις , οι γονείς αρνήθηκαν να συνεργαστούν με το δάσκαλο της τάξης (εμένα) και έβγαλαν τα δικά τους συμπεράσματα. Προτίμησαν να βάλουν την ταμπέλα του τεμπέλη στο παιδί τους παρά να σκεφτούν ότι μπορεί να υπάρχει κι άλλη εξήγηση.
Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι ότι αυτά τα παιδιά έχασαν την ευκαιρία να έχουν μια καλύτερη σχολική πορεία -με ό,τι αυτό συνεπάγεται - εξαιτίας της στενοκεφαλιάς των γονιών τους!
Και το θέμα είναι ότι το σχολείο δεν είναι ούτε ένα ούτε δύο χρόνια. Είναι δώδεκα χρόνια! Δώδεκα χρόνια κατά τα οποία οι μαθητές αυτοί θα βρίσκονται στο περιθώριο της μαθησιακής διαδικασίας (μακάρι να διαψευστώ!) με άγνωστες συνέπειες για την αυτοεκτίμηση τους , τη συμπεριφορά τους και την περαιτέρω πορεία τους...
Τι να πω και τι να γράψω;
Για μια ακόμη φορά θα προτείνω σε όλους (γονείς και εκπαιδευτικούς) να διαβάσουν το βιβλίο της Φλωράτου «Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι Τεμπελιά». Ο τίτλος τα λέει όλα!!!
(Όχι, δεν κάνω διαφήμιση , αλλά το καλό πρέπει να λέγεται!)
Α! Και βέβαια πρέπει να παραδεχτώ ότι υπάρχουν και καταπληκτικοί γονείς που είναι πολύ συνεργάσιμοι και θετικοί άνθρωποι.
Αυτά!
Την προηγούμενη εβδομάδα ήρθε στο σχολείο η μητέρα του μαθητή και βέβαια της είπα όλα αυτά που είχα συζητήσει με το σύζυγό της και τη ρώτησα αν είχαν κάνει κάτι ή εάν σκόπευαν να κάνουν κάτι.
Η απάντηση της ήταν αποστομωτική: «Α , μπα! Ο Χ. δεν έχει καμιά μαθησιακή δυσκολία είναι απλά τεμπέλης. Τον ξέρω πολύ καλά.»
Μετά απ’ αυτό , εγω μαζεύτηκα και άρχισα να λέω τα τυπικά που λέμε οι δάσκαλοι : «Να προσπαθεί περισσότερο , να διαβάζει περισσότερο» κτλ.
Δυστυχώς , δεν είναι η πρώτη φορά που συναντώ τέτοια αντιμετώπιση. Πάλι πριν δύο χρόνια σε παρόμοια συζήτηση , η μητέρα ενός μαθητή με κατηγόρησε ότι «του έχω βγάλει το όνομα»!!!. Μάταια προσπαθούσα να της εξηγήσω τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες και ότι δεν είναι κακό να το ψάξει το θέμα. Ήταν ανένδοτη! Εννοείται ότι δεν ξαναείπα τίποτα και περιορίστηκα στα τυπικά.
Τρίτο περιστατικό πριν από πέντε χρόνια στο ιδιωτικό. Η μητέρα της μαθήτριας δύσπιστη. «Μα την ξέρω την κόρη μου , είναι απλά τεμπέλα. Το ίδιο μου λέει και η δασκάλα που έχω στο σπίτι!!!» (ας μη σχολιάσω τη «συνάδελφο»…) Είναι τυχαίο άραγε που το κοριτσάκι αυτό (Β’Δημοτικού) συχνά πυκνά μου έλεγε: «Εγώ κύριε είμαι τεμπέλα»;;;
Και στις τρεις περιπτώσεις , οι γονείς αρνήθηκαν να συνεργαστούν με το δάσκαλο της τάξης (εμένα) και έβγαλαν τα δικά τους συμπεράσματα. Προτίμησαν να βάλουν την ταμπέλα του τεμπέλη στο παιδί τους παρά να σκεφτούν ότι μπορεί να υπάρχει κι άλλη εξήγηση.
Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο είναι ότι αυτά τα παιδιά έχασαν την ευκαιρία να έχουν μια καλύτερη σχολική πορεία -με ό,τι αυτό συνεπάγεται - εξαιτίας της στενοκεφαλιάς των γονιών τους!
Και το θέμα είναι ότι το σχολείο δεν είναι ούτε ένα ούτε δύο χρόνια. Είναι δώδεκα χρόνια! Δώδεκα χρόνια κατά τα οποία οι μαθητές αυτοί θα βρίσκονται στο περιθώριο της μαθησιακής διαδικασίας (μακάρι να διαψευστώ!) με άγνωστες συνέπειες για την αυτοεκτίμηση τους , τη συμπεριφορά τους και την περαιτέρω πορεία τους...
Τι να πω και τι να γράψω;
Για μια ακόμη φορά θα προτείνω σε όλους (γονείς και εκπαιδευτικούς) να διαβάσουν το βιβλίο της Φλωράτου «Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι Τεμπελιά». Ο τίτλος τα λέει όλα!!!
(Όχι, δεν κάνω διαφήμιση , αλλά το καλό πρέπει να λέγεται!)
Α! Και βέβαια πρέπει να παραδεχτώ ότι υπάρχουν και καταπληκτικοί γονείς που είναι πολύ συνεργάσιμοι και θετικοί άνθρωποι.
Αυτά!
22 σχόλια:
Aγαπητέ φίλε καλησπέρα.Πρώτη φορά επισκέπτομαι το blog σου και με το σχόλιό σου περί άρνησης "μίλησες " στη καρδιά μου.Είμαι γονιός παιδιού με αυτισμό-ΔΑΔ και αν πραγματικά όλοι οι εκπαιδευτικοί σκέπτονταν και ενεργούσαν όπως εσύ ,όπως επίσης αν όλοι οι γονείς συνεργάζονταν με εσάς τους εκπαιδευτικούς,πολλά παιδιά θα είχαν διαφορετική πορεία ως ενήλικες.Μπράβο σου που λες τα πράγματα με το ονομά τους στους γονείς παιδιών που παρατηρείς μαθησιακές δυσκολίες.Και μην σταματάς να το κάνεις επειδή δεν βλέπεις ανταπόκριση ή εθελοτυφλισμό.Θα μπορούσα να σου γράψω πολλά, αλλά θα γινόμουν βαρετός.Και πάλι μπράβο σου!!!KEEP UP THE GOOD WORK.
Ma ti tsixla einai ayti sta miala? I klasiki dikeologia twn gonewn pou einai yperifanoi gia to kamari tous kai den paradexontai i de theloun na paradextoun kati gia to paidi tous. Einai i idia periptwsi goniwn pou an tous proteineis psyxologo tha sou poun "les to paidi mou trelo???" :-)
Πάντως αυτό που με ανησυχεί δεν είναι οι αντιδράσεις των γονέων αλλά η εμμονή αρκετών εκπαιδευτικών να αιτιολογούν κάθε σχολική αποτυχία αποδίδοντάς την στην τεμπελιά.
Γεια σου , gasbird! Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Η συνεργασία και η επικοινωνία γονιών - εκπαιδευτικών είναι απαραίτητη. Για να πετύχει όμως χρειάζεται και οι δύο πλευρές να είναι καλοπροαίρετες και ανοιχτές.
music bug, μάλλον είναι δύσκολο να παραδεχτούν κάποια πράγματα. Ισως φοβούνται ότι θα τους κατηγορήσουν για ανεπάρκεια ή ανευθυνότητα ή νομίζουν ότι είναι κάτι "κακό". Πάντως,όταν τους μιλάω για μαθησιακές δυσκολίες δε ρίχνω ευθύνες σε κανέναν(πώς θα μπορούσα άλλωστε;)και ποτέ δεν είμαι απόλυτος.
Οδυσσέα,μη μου τους θυμίζεις αυτούς... Έτυχε μια φορά να συζητήσω με μια συνάδελφο (νεότερη από μένα) που έλεγε πως δεν πιστεύει ότι υπάρχουν Μ.Δ. Το φοβερό της επιχείρημα ήταν το εξής: "εμείς όταν πηγαίναμε σχολείο δεν είχαμε τέτοια πράγματα!!!"
Τα νεύρα μου!!!
Εμένα, δυσλεξικέ δάσκαλε, μου έτυχε μια παρόμοια περίπτωση με δασκάλα η οποία έγινε μάλιστα και διευθύντρια.
Ευτυχώς , που δεν την έκαναν και σχολική σύμβουλο!
Καλά! Και εσύ και εγώ, πιάσαμε το ίδιο πρόβλημα από διαφορετική πλευρά, στα ποστ μας...Τί να σου πω άλλο, πέρα από το καλό κουράγιο...
Ευχαριστώ , Artanis! Να 'σαι καλά! Συνεχίζω απτόητος...
Είναι θετικό το ότι προσπαθείς να ενημερώσεις τους γονείς και να εξηγήσεις μια κατάσταση. Δυστυχώς οι περισσότεροι δάσκαλοι θα αμελήσουν εντελώς το ζήτημα, δεν θα μιλήσουν καθόλου προς την οικογένεια του παιδιού και δεν δείξουν την παραμικρή σημασία...
Γεια σου , θείο!
Πολύ φοβάμαι ότι έχεις δικιο , αν και ξέρω αρκετούς δασκάλους πλέον που ενημερώνουν. Το καλό είναι ότι πια στα περισσότερα Δημοτικά υπάρχουν τμήματα ενταξης με ειδικευμένους δασκάλους σε θέματα μαθησιακών δυσκολιών.
Δυσλεξικέ δάσκαλε, μην το λες. Στην Πάτρα δύο σχολεία πρέπει να έχουν τμήματα ένταξης.
Άσχετο αλλά φοβερό το καινούριο avatar!
Οδυσσεα , τα δύο μου φαίνονται πολύ λιγα. Είχα διαβάσει ότι το 2003 λειτουργούσαν 806 τέτοια τμήματα. Λογοκά , τώρα θα 'ναι περισσότερα.
thanx για το avatar! προσπαθώ ν' "ανέβω" κι είπα να βάλω κάτι χαρούμενο!
Φτωχή υλικοτεχνική υποδομή, παιδαγωγική ανεπάρκεια των εκαιδευτικών, διοικητικά κολλήματα, κακογραμμένα βιβλία, και τα λοιπά και τα λοιπά.
Τα προβλήματα στο ελληνικό σχολείο είναι πολλά. Κάποια στιγμή θα πρέπει να τα ιεραρχήσουμε. Η γνώμη μου είναι ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης σήμερα είναι οι γονείς.
Και φυσικά είναι κάτι που δεν διορθώνεται με έξτρα κονδύλια...
Χρυσόστομε , δε νομίζω ότι όλοι οι γονείς είναι ίδιοι! Ίσως το γραφεις αυτό επειδή δουλεύεις σε ιδιωτικό , όπου κάποιοι-επειδή πληρώνουν-νομίζουν ότι ξέρουν καλύτερα!!! Κάποιοι σαφώς και δεν είναι κατάλληλοι, αλλά έχω γνωρίσει και αξιολογότατους.
Για μένα τα προβλήματα ξεκινούν άνωθεν κι ένα μεγάλο μερίδιο ευθύνης το 'χουμε και 'μεις οι εκπ/κοι που δε διαμαρτυρόμαστε.
Δυσλεξικέ δάσκαλε και Χρυσόστομε,
πέρα από τους άνωθεν ή τους ακατάλληλους γονείς, υπάρχουν και πολλοί από μας που απλώς αδιαφορούν και δεν προσπαθούν να επιμορφωθούν. Αυτοί για μένα είναι και οι πιο επικίνδυνοι.
Οδυσσέα, νομίζω ότι το τρίπτυχο γονείς - εκπαιδευτικοί - υπουργείο έχουμε βάλει τα καημένα τα παιδάκια στη μέση και κοντεύουμε να τα τρελάνουμε!!!
Εκτός απ' το βιβλίο που το καλοκαίρι μάλλον θα τιμήσω, έχω να σου προτείνω και μια ταινία με αυτό το θέμα.
Taare Zameen Par (2007) aka Stars on Earth
Απλά κατανοητά αλλά μαζί και έξυπνα, δείχνει τη πορεία ενός δυσλεξικού μαθητή και ενός χα..δυσλεξικού δασκάλου :)
Anilike, ευχαριστώ για την πρόταση θα την ψάξω την ταινία γιατί με αφορά άμεσα!!!
Πάντως το βιβλίο που αναφέρω απευθύνεται σε δασκάλους και γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Περιέχει προγράμματα αντιμετώπισης και ολίγην θεωρία. Δεν ξέρω αν θα το βρεις ενδιαφέρον , εκτός κι αν ανήκεις σε κάποια από τις προαναφερθείσες κατηγορίες...
Δεν ανήκω στις άνωθι κατηγορίες αλλά ανήκω στη κατηγορία του εν δυνάμει παιδοψυχιάτρου, συνεπώς με ενδιαφέρει οτιδήποτε έχει να κάνει με παρεμφερή θέματα :)
Τότε να το αγοράσεις! Κατά τη γνώμη μου , οι μαθησιακες δυσκολίες σχετίζονται και με την ψυχική υγεία του παιδιού και χρειάζεται να αντιμετωπιστούν εγκαίρως και με σωστό τρόπο!
Δημοσίευση σχολίου