10/1/08

Σχολικά βιβλία


Σίγουρα όλοι θυμόμαστε τον πρόσφατο θόρυβο που δημιουργήθηκε γύρω από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού. Προσωπικά , δε θυμάμαι να έχουν ξαναγίνει τόσες πολλές δημόσιες συζητήσεις για ένα σχολικό βιβλίο.

Ωστόσο , στους κύκλους της πρωτοβάθμιας , τα βιβλία που έχουν δεχτεί τη δριμύτερη κριτική είναι τα νέα βιβλία των Μαθηματικών. Για κακή μας (ή μήπως καλή μας;;;) τύχη, όμως , η εκκλησία κι ο Ψωμιάδης δε δείχνουν να ενδιαφέρονται γι’ αυτά , οπότε η σχετική συζήτηση παραμένει κυρίως μεταξύ των εκπαιδευτικών. Δε θα ήθελα να αναλύσω αυτή τη στιγμή τους λόγους για τους οποίους οι δάσκαλοι αντιδρούν , επειδή το θέμα του post είναι άλλο.

Και εξηγούμαι:

Μπορεί ένας εκπαιδευτικός να διδάξει ένα βιβλίο το οποίο θεωρεί κακογραμμένο ή αντιεπιστημονικό ή αντιπαιδαγωγικό; Μήπως θα έπρεπε πλέον οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολικής μονάδας να μπορούν να επιλέγουν τα βιβλία που προτιμουν να διδάσκουν;

Κατά τη γνώμη μου , όταν έχεις να διδάξεις ένα βιβλίο που ο ίδιος έχει επιλέξει , τότε μπορείς να κάνεις και καλύτερο μάθημα. Για να το επιλέξεις σημαίνει ότι ταιριάζει στον τρόπο σκέψης σου και άρα θα σε βοηθήσει περισσότερο στη διδασκαλία . Στην αντίθετη περίπτωση , απλώς προσπαθείς να διεκπεραιώσεις κάτι που σου επιβλήθηκε άνωθεν…

Ίσως ,λοιπόν, θα έπρεπε να υπάρχει μια λίστα εγκεκριμένων σχολικών βιβλίων - ανά ταξη και ανά μάθημα - από την οποία ο κάθε εκπαιδευτικός θα επιλέγει τα βιβλία που θεωρεί καλύτερα για τον ίδιο και για τους μαθητές του. Δεν ξέρω αν αυτό εφαρμόζεται σε κάποια χώρα του κόσμου , αλλά το μοντέλο του ενός και μοναδικού βιβλίου για όλη την Ελλάδα και για όλα τα σχολεία μου φαίνεται εντελώς ξεπερασμένο! Λίγο πλουραλισμό, παρακαλώ…

8 σχόλια:

vasath είπε...

Σε πιάνω αδιάβαστο δάσκαλε! Με τη μεταρύθμιση του Αρσένη εφαρμόστηκε και στη χώρα μας η δυνατότητα επιλογής βιβλίου από τον καθηγητή στο μάθημα της Χημείας τρίτης λυκείου (δεν ξέρω αν έγινε και σε άλλα μαθήματα). Ωστόσο, σχεδόν όλοι επέλεξαν(?) το ίδιο βιβλίο. Ίσως σε αυτό να έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι το μάθημα θα εξεταζόταν πανελλαδικά, οπότε συνέφερε τους πάντες να υπάρχει μόνο ένα βιβλίο.
Σχετικά με τα βιβλία των μαθηματικών του δημοτικού, καθώς και του γυμνασίου (με μόνη εξαίρεση αυτό της γ' γυμνασίου που είναι καλό, και ίσως να "φταίει" η συμβολή της μαθηματικής εταιρίας γι' αυτό), θεωρώ προσωπικά ότι είναι τραγικά. Συμφωνώ μαζί σου ότι είναι δύσκολο και άσχημο να διδάσκεις εκτελώντας οδηγίες, πάνω σε ένα υλικό που δεν σου αρέσει.
Ωστόσο, θέλω να πιστεύω ότι αυτοί που βγάζουν τα αναλυτικά προγράμματα είναι όντως εξειδικευμένοι επιστήμονες και ξέρουν τι κάνουν. Γιατί δεν είναι εύκολη υπόθεση η δημιουργία ενός αναλυτικού προγράμματος και προσωπικά προσπαθώ να είμαι επιφυλακτικός στην κριτική μου ως προς αυτό, μιας και δεν έχω τις απαιτούμενες γνώσεις για να το κρίνω.
Τι κάνω? Λειτουργώ σύμφωνα με τις οδηγίες (το κατά δύναμη!)και διαβάζω όσο μπορώ για αναλυτικά προγράμματα, την ιστορία τους, την εξέλιξή τους και τις συνθήκες που οδηγούν στη δημιουργία τους, ώστε να μπορώ να πω την άποψή μου και να συντελέσω σε πιθανές βελτιώσεις του. Όλα αυτά, βέβαια, μέχρι να βαρεθώ κι εγώ, και να κάνω ότι μου κατέβει, όπως οι πλειοψηφία των καθηγητών και δασκάλων!

Odysseas είπε...

Συμφωνώ με τις παρατηρήσεις σου. Απλώς προσθέτω πως για να λειτουργήσει εύρυθμα το σύστημα θα πρέπει να γνωρίζουμε από τις 21 Ιουνίου την τάξη που θα έχουμε το Σεπτέμβρη.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@ vasath

Δεν το ήξερα αυτό για το βιβλίο της Χημείας! Όσον αφορά τα αναλυτικά προγράμματα , καλό θα ήταν να έχουν άποψη και οι εκπαιδευτικοί της πράξης και όχι μόνο κάποιοι "εξειδικευμένοι" επιστήμονες.

@ οδυσσέας

Αυτό μπορεί να γίνει, αν οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις έχουν τελειώσει από τα τέλη Μαϊου.

>Lina είπε...

νομίζω συμβαίνει στην Αγγλία αυτό.

συμφωνώ μαζί σου αλλά σκέψου κάποιες περιπτώσεις... Πολλούς αναπληρωτές τους διορίζει το κράτος στα σχολέια Τον Οκτώβρη για παράδειγμα, ή 2 μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία.. τι θα γίνει μ αυτούς;

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@ >lina

Σ' αυτές τις περιπτώσεις , ο αναπληρωτής αναγκαστικά θα δουλεύει με τα βιβλία που είχε διαλέξει ο προηγούμενος...

help i'm a rock είπε...

Πάντως το πλέον ορθό κριτήριο είναι αυτό που επιβάλλει το κουβάλημα τσάντας με βάρος το 1/4 του βάρους του παιδιού ώστε να διαπλάθεται σωστά το σώμα από το εθνικό σπορ και να ξεσκαρτίζεται η μεγάλη μάζα προς τον (ανύπαρκτο) σχολικό γιατρό (παιδίατρο, παιδοψυχίατρο, αθλ(ητ)ίατρο κλπ).

grigoris είπε...

Είμαστε από τις λίγες χώρες που δεν υπάρχει επιλογή σχολικού εγχειριδίου.
Οι λόγοι πολλοί.
Στην Α/θμια εφαρμόστηκε στα εγχειρίδια της Φυσικής Ε' & ΣΤ΄ για ένα ή δύο χρόνια.
Πάντως αν σκεφθεί κανείς ότι για να αλλάξουν τα βιβλία χρειάστηκαν 20+ χρόνια (παιδιά που τα χρησιμοποίησαν ως μαθητές και έγιναν δάσκαλοι πρόλαβαν και δίδαξαν με αυτά)έχουμε μέλλον...

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

@ grigoris

Το είχα εντελώς ξεχάσει αυτό με τα βιβλία Φυσικής. Ήμουν πολύ "φρέσκος" τότε για ν' ασχολούμαι με τέτοια πράγματα...
Με ποια αιτιολογία ,άραγε, αποσύρθηκε το δεύτερο εγχειρίδιο Φυσικής; Δεν το επέλεγαν οι δάσκαλοι ή για άλλους λόγους;