9/7/08

Πρόγραμμα ανάγνωσης «επαναπρογραμματίζει» τον εγκέφαλο δυσλεξικών μαθητών


Ένα εντατικό πρόγραμμα ανάγνωσης – που εφαρμόστηκε πριν 3 χρόνια στην Αμερική – «επαναπρογραμμάτισε» μόνιμα τον εγκέφαλο δυσλεξικών μαθητών , ανακοίνωσαν πριν λίγες μέρες οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon.

Ο νευροεπιστήμονας Marcel Just δηλωσε στο επιστημονικό περιοδικό «Neuropsychologia» ότι οι εγκέφαλοι 25 μαθητών Ε’ Δημοτικού που συμμετείχαν στο πρόγραμμα επέδειξαν σχεδόν φυσιολογική δραστηριότητα στις περιοχές που σχετίζονται με την ανάγνωση.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ονομάζεται Power4Kids , το παρακολούθησαν 1.500 μαθητές κατά τη σχολική χρονιά 2004-2005 και περιλάμβανε 100 ώρες διδασκαλίας για την ανάγνωση.

Ο Just και οι συνεργάτες του σκάναραν τους εγκεφάλους των μαθητών σε ειδικά μηχανήματα για να μετρήσουν αλλαγές στη ροή του αίματος την ώρα που οι μαθητές διάβαζαν προτάσεις και προσπαθούσαν να τις κατανοήσουν.

Οι μετρήσεις έγιναν πριν από την έναρξη του προγράμματος , αμέσως μετά το τέλος του κι ένα χρόνο αργότερα. Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές που είχαν δυσκολίες στην ανάγνωση επέδειξαν εγκεφαλική δραστηριοτητα παρόμοια με αυτή των μαθητών χωρίς δυσκολίες. Τα κέρδη διατηρήθηκαν κι ένα χρόνο αργότερα!

Πραγματικά ,πρόκειται για μια πολύ ελπιδοφόρα είδηση. Αφού αυτή η μέθοδος μπορεί να έχει μόνιμα αποτελέσματα σε μαθητές της Ε’Δημοτικού , τότε φαντάζομαι ότι τα κέρδη θα είναι πολύ περισσότερα στις πιο μικρές ηλικίες. Ας μην ξεχνάμε ότι όσο πιο μικρή είναι η ηλικία που αντιμετωπίζονται οι συγκεκριμένες δυσκολίες τόσο καλύτερη αναμένεται να είναι και η σχολική πορεία του μαθητή.

Επιπλέον , αυτή η είδηση φανερώνει πως η σωστή εκπαίδευση μπορεί πραγματικά να επηρεάσει τη λειτουργία του εγκεφάλου!!!

Ολόκληρο το άρθρο μπορείτε να το βρείτε εδώ.

Πληροφορίες για τη συγκεκριμένη μέθοδο εδώ.

11 σχόλια:

Μαρια Νικολαου είπε...

Σωστή εκπεύδευση και σωστοι επιστήμονες..
Κι ύστερα ολα γίνονται..
Καλημερα :)

Ανώνυμος είπε...

Καλημέρα Δάσκαλε! Πολύ καλό το άρθρο :) Χωρίς να γνωρίζω πολλά για το συγκεκριμένο τομέα, είμαι σίγουρος ότι η ανάπτυξη συγκεκριμένων προγραμμάτων μπορεί να αποβεί καθοριστική για τη μαθησιακή διαδικασία. Εύγε!

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Δυσλεξικέ δάσκαλε,

κατάφερες να βρεις συγκεκριμένα στοιχεία του προγράμματος παρέμβασης; Υπάρχουν κάποια γενικά στοιχεία αλλά εγώ θέλω πιο πρακτικά παραδείγματα.

musicbug είπε...

Poly eyxaristi eidisi kai neo! Toulaxiston einai oreo na ksereis oti einai efikto na allaksei to provlima. Makari na efarmostei ki episima kai na exoume apotelesmata!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Γεια σου , Μαρία! Με τους κατάλληλους ανθρώπους στην κατάλληλη θέση όλα είναι πιθανά!

Θείε Σκρουτζ, το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι πολύ σημαντικό αφού (αν πραγματοποιεί όσα υπόσχεται) επιτρέπει στα παιδιά με δυσλεξία να συμμετέχουν επι ισοις όροις στη μαθησιακή διαδικασία.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Οδυσσ΄εα , δεν έχω βρει κάτι πιο χειροπιαστό αν και έψαξα! Λίγο δύσκολο να έχουν ανεβάσει ολόκληρη μέθοδο στο ιντερνετ...

Music bug ,και γω τη θεωρησα πολύ αισιόδοξη είδηση. Υπάρχουν αρκετές μέθοδοι αντιμετωπισης μαθησιακών δυσκολιών , αλλά πρώτη φορά διάβασα για τόσο θετικά αποτελέσματα και μάλιστα με αποδείξεις!

Γιάννης Μιχαηλίδης είπε...

Δυσλεξικέ δάσκαλε,

για τη μέθοδο Wilson Reading System βρήκα αυτή την αποθηκευμένη ιστοσελίδα.

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα. Η καλή και ποιοτική εκπαίδευση ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε μαθητή είναι το άλφα και το ωμέγα για την σωστή του ανάπτυξη(εγκεφαλική και κατ'επέκταση και σωματική).Αν δεν υπάρχη αυτή η εκπέδευση τότε βράστα.Γιατί μην ξεχνάμε πως οι μαθητές περνάνε το 50% του χρόνου τους στο σχολείο σε ηλικίες βασικά διαμόρφωσης.Και μπράβο σου που είσαι δάσκαλος και το ψάχνεις το θέμα.

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Ευχαριστώ , Odyssea! θα το μελετήσω μόλις βρω χρόνο.

island, ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Το σωστό είναι ο κάθε μαθητής να παίρνει την εκπ/ση που ταιριάζει στις ανάγκες και στα ενδιαφέεροντα του. Στην πράξη ,βέβαια, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο, αλλά τουλάχιστον μπορούμε να κάνουμε κάποιες προσπάθειες...

Flora είπε...

Πολύ ενδιαφέρον αυτό.
Μακάρι να αποδειχτεί ορθή η μέθοδος και να βοηθηθούν πολλά παιδάκια από αυτήν!
Καλό καλοκαίρι, δάσκαλε!

ο δυσλεξικός δάσκαλος είπε...

Καλό καλοκαίρι,flora! Πραγματικά ενδιαφέρουσα είδηση!